Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Koronavirus ja toimitusketjujen häiriöt

Koronavirus on ottanut Kiinassa niskalenkkiä ja kokonaisia kaupunkeja on suljettu viruksen leviämisen estämiseksi. Etelä-Korea ja Japani hakevat toimintatapoja rajoittaa kiinalaisten maahantuloa tuohoamatta suhteitaan Kiinaan ja toisaalta tuhoamatta talouskasvuaan ja kansalaistensa terveyttä. Kovaa hintaa viruksesta maksavat myös merenkulku ja satamat.

Japanin rannikolla matkustajalauttaa ei päästetä satamaan, eikä sen matkustajia tai miehistöä päästetä maihin. Maailmalla useat satamat ovat rajoittaneet rahtilaivojen maahanpääsyä, mikäli laiva on käynyt Kiinassa edeltävän 14 päivän aikana. Miehistöjen vaihto hankaloituu entisestään, jos miehistön keskuudessa epäillään koronavirustartuntoja.

Paljon riippuu siitä, kuinka tappavasta viruksesta lopulta on kyse. Kiinassa on raportoitu jo satoja kuolemantapauksia, mutta toisaalta tiettävästi vasta kaksi henkilö on kuollut virukseen Kiinan ulkopuolella. Suomessa viruksen saanut turisti päästettiin sairaalasta, kun hänet todettiin terveeksi. Näyttää siltä, että terve ihmiskeho voi voittaa viruksen ilman rokotetta. Vielä ei kuitenkaan ole varmuutta kuinka pahat vauriot virus keuhkoihin jättää.

Ehkä jopa isompaa harmia kuin itse virus, aiheuttavat koko ajan laajenevat tehtaiden alasajot. Kun tehtaita Kaukoidässä sammutetaan, se näkyy kuljetettavan rahdin määrässä jo lyhyellä viiveellä. Toimitusketjujen disruptiot alkavat jo näkyä. Ja lisää on tulossa. Uuden vuoden juhlinta Kiinassa osui huonoon aikaan ja ihmisiä kiellettiin palaamasta töihin. Etelä-Koreassa kokonaisia tavarataloja on suljettu ensimmäistä kertaa niiden historiassa ja Etelä-Korean suurimpiin lukeutuvia toimistoja on suljettu, kun henkilökunnalla todettiin koronavirustartunta. Euroopassa ei ehkä vielä ymmärretä kuinka suuresta paniikista koronaviruksessa on kyse. Kiinan miljoonakaupunkien lisäksi Seoulin ja Tokion kadut ovat lähes tyhjiä. Aasian kaupungeissa arkielämä pyörii kuluttamisen ympärillä. Nyt lähes kaikki kulutus on pysähtynyt.

Kiinassa on suljettu paljon tehtaita sekä viruksen estämisen leviämiseksi sekä siksi, että toimitusketjut tehtaille ovat pysähdyksissä. Tehtailla ei ole raaka-aineita, kun JIT-filosofiaan nojaava valmistus kärsii pahoista toimitusongelmista. Hyundai sulki maailman suurimman autotehtaansa Etelä-Korean Ulsanissa, koska kriittiset komponentit ovat loppu. Toyota sulki kaikki tehtaansa Kiinassa samoista syistä. Starbucks, McDonalds ja Apple sulkivat kaikki myymälänsä Kiinassa. Jos kulutus ei pian palaudu normaaliksi, rahtimäärät Kiinan satamissa tulevat putoamaan rajusti.

Näyttää jopa väistämättömältä, että tehtaiden kiinniolo jatkuu ainakin helmikuun puoliväliin saakka, mahdollisesti pidemmälle. Tästä on kovin lyhyt matka siihen, että ylikapasiteetin kanssa painivat laivayhtiöt alkavat polkea hintojaan saadakseen edes pientä korvausta konttipaikoistaan. Tämä tulee olemaan myrkkyä laivayhtiöiden taseille aikana, jolloin IMO2020 on pakottanut laivayhtiöt nielemään kohonneet polttoainekustannukset. Vähentyvä liikenne Euroopan ja Aasian välissä liikenteessä näkyy pian myös vähentyvinä satamakänyteinä. Kansainväliset logistiikka- ja toimitusketjut joutuvat aivan uudenlaisten haasteiden eteen, kun Aasian massiiviset kuluttajamarkkinat ovat pysähdyksissä.

Laivayhtiöiden osalta on mahdollista, että ne alkavat siirtää kapasiteettiaan Aasian linjoilta Atlantille samalla pudottaen nopeutta. Näin ainakin teoriassa voitaisiin rajoittaa tarjontaa ja välttää pahimmat tappiot. Nähtäväksi jää, tuleeko tämä olemaan laivayhtiöiden tapa reagoida, jos tehtaat pysyvät kiinni ja aasialaisten kulutus tyhjäkäynnillä.

Laivayhtiöt ovat kuitenkin vain ensimmäinen lenkki näissä globaaleissa toimitusketjuissa. Seuraavana tulevat satamat joiden käyttöaste tulee putoamaan. Uskon kuitenkin, että satamissa löydetään myös työkalut väliaikaiseen kysynnän heikkenemisen siihen asti kunnes virus saadaan nujerrettua ja elämä Aasian metropoleissa palautuu normaaliksi.

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.