Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Uusiutuvalla polttoaineella välittömiä päästövähennyksiä

Valituissa Hietasen sataman koneissa otettiin syyskuussa 2022 testikäyttöön uusiutuva polttoöljy (HVO). Käyttökokeilua laajennettiin helmikuussa 2023 Mussaloon. Korvaamalla osa fossiilisesta polttoaineesta uusiutuvalla pystytään nopeasti vähentämään työkoneista syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä.

Merkittävä osa Stevecon ympäristövaikutuksista muodostuu työkoneiden käyttövoimasta eli fossiilisesta polttoöljystä. Hietasen ja Mussalon satamissa testataan parhaillaan uusiutuvan polttoöljyn (HVO) käyttöä työkoneissa. Uusiutuva polttoöljy valmistetaan tyypillisesti biopohjaisesta jätteestä tai tähteistä. Se vähentää syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä noin 90 prosenttia fossiiliseen polttoöljyyn nähden.

“Uusiutuvaan polttoöljyyn sisältyy jonkin verran epävarmuuksia. Keräämme pilotilla kokemuksia, miten kyseinen polttoöljy toimii valituissa työkoneissa”, kertoo Stevecon kehitysjohtaja Heikki Jääskeläinen.

Pilottiin valitut työkoneet ovat trukkeja, pyöräkuormaajia, vetomestareita ja lukkeja. Yhteistä koneille on, että moottorivalmistaja sallii niissä uusiutuvan polttoöljyn käytön.

“Kaikki valmistajat eivät toistaiseksi lupaa anna, jolloin työkoneiden ottaminen tähän testiin ei ole järkevää”, Jääskeläinen huomauttaa.

Kokemukset myönteisiä

Syksyllä käynnistyneen pilotin kokemukset ovat Jääskeläisen mukaan olleet myönteisiä. Suurin lisäkustannus on syntynyt uusiutuvan polttoöljyn kalliimmasta hinnasta ja suuremmasta kulutuksesta.

”Kulutuseroa emme vielä tarkasti tiedä, kuitenkin sekin selviää, kun testaus etenee”, Jääskeläinen täsmentää.

Tavoitteena päästöjen välitön vähentäminen

Uusiutuvan polttoöljyn käytöllä Steveco tavoittelee välittömiä päästövähennyksiä. Jääskeläisen mukaan pilotin tuloksia seurataan suurella mielenkiinnolla, mutta maltillisesti ja huolellisesti jatkotoimenpiteitä suunnitellen.

“Jos kokeilu sujuu hyvin, olemme pohdinnan paikassa, olisiko edellytyksiä laajentaa uusiutuvan käyttöä kaikkiin niihin koneisiin, joihin polttoaine soveltuu. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa lähes koko konekantaa”, Jääskeläinen arvioi.

Hän toivoo, että uusiutuvat polttoaineet olisivat tulevaisuudessa vähemmän moottorityyppisidonnaisia ja edullisempia kuin nyt. Niiden laajempi käytettävyys ja kilpailukykyinen hinta palvelisi koko yhteiskuntaa.

“Suomen hiilineutraaliustavoitteisiin pääseminen edellyttää, että myös meidän pitää olla mukana aktiivisesti etsimässä ja testaamassa sellaisia keinoja, joilla nykyisen työkonekannan päästöjä vähennetään”, hän muistuttaa.

“Konekannan uusiminen on hidasta ja kallista. Siksi vaihtoehtoisten, päästöttömien tai vähäpäästöisten polttoaineiden käytettävyys vanhemmissakin koneissa on ratkaisevassa asemassa.”

Sähkökäyttöisten työkoneiden käyttöaika kaukana toivotusta

Vuodesta 2018 alkaen Stevecon eri toimipisteissä on testattu vuosittain myös sähköisten työkoneiden käyttöä. Toistaiseksi Jääskeläinen ei näe niiden käyttöönotolle realistista mahdollisuutta.

“Suurimman haasteen luo koneiden yhtäjaksoinen käyttöaika. Sekä meillä että asiakkaillamme on palvelun tehokkuusvaatimuksia, joihin sähkökäyttöiset työkoneet eivät ikävä kyllä vielä yllä”, hän sanoo.

Jotta sähköiset koneet olisivat varteenotettava vaihtoehto nykyisille koneille, niiden yhtäjaksoinen käyttöaika tulisi kestää kahden työvuoron verran.

“Tällä hetkellä päästään maksimissaan 25 prosenttiin tästä”, Jääskeläinen arvioi.

“Oma kysymyksensä on tietysti myös latausinfran rakentaminen ja sähköverkon kestävyys, jos suuri määrä koneita kytkettäisiin yhtä aikaa lataukseen. Tosin niin kauan kuin koneiden yhtäjaksoinen käyttöaika jää kauas tavoitteesta, tämä ongelma ei ole akuutti.”

Teksti: Annukka Ollitervo Kuva: Topi Kiri

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.