Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

5G ja fiksut satamat

5G-teknologiaa on viimeaikoina liputettu uutisissa niin tiuhaan, että tuskin enää löytyy ketään kuka ei olisi 5G:n mahdollisuuksista kuullut. Internet of Things ja kuinka jääkaappi keskustelee mikroaaltouunin kanssa. Aivan minulle ei ole vielä avautunut, miksi jääkaappini ja mikroni tarvitsee välttämättä keskustella, mutta 5G:n myötä se kuitenkin on mahdollista.

Kuten tällaisen ison ja uuden teknologian kanssa niin usein, kotoa on tietysti vaikea löytää hyviä esimerkkejä teknologian tarpeellisuudesta ja sen mahdollisuuksista. Edeltävä mikro-jääkaappiesimerkki herättää lähinnä hilpeyttä. Mutta vaihdetaan kotiympäristö johonkin suurempaan ja paljon monimutkaisempaan ympäristöön, kuten esimerkiksi satamaan ja voimme nähdä, mistä 5G-innovaatiossa oikeastaan on kysymys..

Kun 5G-teknologiaa arvioidaan satamaympäristössä, voidaan jääkaappi vaihtaa konttinosturiin ja mikroaaltouuni AGV-vihivaunuihin. Nyt innovaatiossa onkin jo järkeä. Singaporen ja Rotterdamin kaltaiset megasatamat käyttävät jo nyt satoja AVG-vaunuja kuljettamaan kontteja konttinosturin ja konttikentän välillä. Andre Wheeler arvioi, että 5G:n avulla 12,000 TEUn laivan satamassaoloaika voidaan puolittaa neljästä päivästä kahteen päivään [1].

On hyvin tiedossa, että maailman suurimmat satamat keräävät todella paljon erilaista dataa, jonka avulla ne pyrkivät tehostamaan toimintaansa ja lyhentämään laivojen satamassa viettämää aikaa. Singaporen ja Shanghain kaltaisissa supersatamissa 4G on jopa muodostumassa pullonkaulaksi kaiken dataliikenteen keskellä. Jos 4G pystyy siirtämään dataa noin 50 millisekunnin (ms) viiveellä, 5G-teknologialla viive on vain yhden millisekunnin, mikä vastaa lähes täysin reaaliaikaista seurantaa [1]. Kun käsiteltävä datamäärä on riittävän suuri, tämä on ratkaiseva etu ja mahdollistaa toiminnan tehostamisen maailman suurimmissa satamissa. Maailman megasatamassa voi kerralla olla satoja tuhansia kontteja ja niitä kaikkia voitaisiin 5G-teknologian avulla valvoa täysin reaaliaikaisesti. Käsiteltävä datamäärä olisi valtava. Lisäksi tämä toisi merkittävää parannusta satamien mahdollisuuteen tarjota räätälöityjä palveluita konttien omistajille ja rahdin kuljettajille, kun jokainen kontti on tarkasti sataman tietojärjestelmän piirissä ja reaaliaikaisessa seurannassa.

5G voitaisiin ulottaa myös laivoihin merimatkan ajaksi. Kaikki kontit voitaisiin varustaa sensoreilla, jotka mittaisivat esimerkiksi kosteutta, lämpötilaa, tärinää ja kaikkia kuljetettavia kontteja voitaisiin taas valvoa ja seurata täysin reaaliaikaisesti. Näin korjausliikkeet esimerkiksi reeferin lämpötilaan voitaisiin tehdä jo ennen kuin lastin huomataan olevan pilalla. Reaaliaikainen seuranta vapauttaa kansimiesten työpanoksen konttien manuaalisesta tarkastelusta tuottavampaan työhön. Vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea 5G teknologia mahdollistaa, kun on kyse satamien ja merenkulun tehokkuuden lisäämisestä.

Teknologia on kuitenkin vielä kallista ja realistinen investointi vain kaikkein suurimmissa satamissa. Kun 5G:n kehityksessä päästään eteenpäin ja uudet innovaatiot painavat hintaa alemmas, voidaan 5G-teknologiaa ottaa käyttöön myös pienemmissä satamissa.

[1] Andre Wheeler, Will 5G change logistics and ports? Accessed 6.1.2020

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.