Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Seitsemän osaajan tehotiimi

Stevecon myyntitiimissä on vain ja ainoastaan kokeneita osaajia, jotka kääntävät kivet ja kannot asiakkaidensa onnistumista varten.

Saammeko ylpeinä esitellä, tässä Stevecon tehoseitsikko, myyntitiimi! Joukkoon kuuluvat myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Tapio Mattila, myyntijohtajat Markus Myllylä, Vesa-Heikki Renlund ja Mia Brunila sekä myyntipäälliköt Sami Orimus, Marko Tuokko ja Päivi Nygren-Laitinen.

Nyt kun korona on alkanut hellittää, he tekevät etätöiden ohella töitä pääkonttorilla Kotkan Kirkkokadulla. Joskus, vaikkakin harvoin, jopa kaikki samaan aikaan.

”Meillä on yhteinen mentaliteetti olla liikkeellä ja tavata asiakkaita. Tämä on etätapaamisilla höystettynä todettu toimivaksi hybridimalliksi”, kertoo Brunila.

Mattila kertoo arkisen esimerkin pandemian poikkeusajalta. Hän sai järjestymään verkkotapaamisen tutun Kaukoidässä toimivan asiakkaansa kanssa, ja sen aikana sovittiin jatkosta. Mattilan tuttava tokaisi verkkotapaamisesta kuultuaan, että huomaatkos, asia hoitui tunnissa, matkustamista ei tarvita.

”Totesin siihen, että hän oli väärässä. Sopimuksen uusiminen verkon välityksellä onnistui, koska olimme ehtineet luoda luottamukselliset välit kasvokkain ennen koronaa”, Mattila kertoo.

Korona-aikaan uusia reittejä

Orimus tietää, että pandemia-aika on mutkistanut Stevecon asiakkaiden työarkea.

”Konttilaivaukset ovat olleet todella sekaisin koronan aikaan. Tuonnin ja viennin rahtihinta maailmalla on ollut korkeammalla kuin ikinä aiemmin, mikä on aiheuttanut monelle asiakkaalle ongelmia. Heidän on ollut vaikea ennakoida, paljonko tavaran toimittaminen lopulta maksaa.”

Kansainvälistä kauppaa on sotkenut myös konttiepätasapaino, joka Orimuksen mukaan saattaa tuntua vielä pitkään.

Hän on ollut hyvillään siitä, että myyntitiimi on voinut auttaa asiakkaita ja etsiä tarvittaessa merirahdille vaihtoehtoisia toimitustapoja. Merikontin sijaan tuotteet ovatkin kulkeneet muun muassa irtolasteina laivoilla, ja toisinaan fiksuinta on ollut käyttää rautateitä.

Selvitettävää on ollut paljon, kun on etsitty kullekin sopivimmat vaihtoehdot.

Paljon erityisosaamista

Renlund kertoo, että myyntitiimin rautaisen ammattitaidon taustalla on tiimiläisten monipuoliset työurat. Kollegoilla on kokemusta eri puolilta tuotantoa ja huolintaa, erityisosaamista on paljon.

Myyntitiimiläiset hoitavat itsenäisesti asiakkuuksiaan – oli kyse asiakkaan viennistä, tuonnista, transitosta, kuormauksista tai vaikkapa tullauksista. Asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä tuttuun ihmiseen missä tahansa toimituksiin liittyvissä kysymyksessä.

Koska myyntitiimi on tiivis ja sen jäsenet tuttuja toisilleen vuosien takaa, asiakkaat saavat tarvitessaan apua myös muilta tiimiläisiltä.

”Jos tarvitsen vaikkapa erityisosaamista rahdeista, saan sitä parhaiten kollegalta kysymällä. Minulta tiimiläiset kysyvät esimerkiksi projekti- ja erikoiskäsittelyistä”, Renlund kertoo.

Tiimi on ottanut käyttöönsä uuden asiakashallintajärjestelmän version helmikuussa ja sen myötä toimii yhä järjestelmällisemmin. Ajan tasalla olevat tiedot ovat avuksi suunnittelussa ja seurannassa, asiakasyhteistyön lisäksi myös talon sisäisessä tiedonkulussa.

Lisää hyötyä tulee siitäkin, että tiimiläisille jää aiempaa enemmän aikaa kuunnella asiakkaita, kun tunnit eivät valu aiemmin selvitettyjen asioiden etsimiseen.

Saumaton konkaritiimi

Miten itse kuvailisitte tiimiänne, millainen porukka kaiken kaikkiaan olette?

Jos määrittely pitäisi tehdä vain yhdellä sanalla, se on tiimiläisten mielestä osaava. Kokemus on karttunut jopa vuosikymmenien aikana. Pitkä kokemus tarkoittaa samalla, että tutuksi on tullut jos minkälaisia tilanteita.

”Pääsemme tekemään ja ratkomaan monenlaisia asioita. Konkaritkin päivittävät osaamistaan säännöllisesti, ja koulutukseen panostetaan meillä ilahduttavasti. Tässä ei todellakaan kyllästy, sillä työ on dynaamista ja vaihtelevaa”, Brunila kertoo.

Mattila toivoo, että tiimiläisten rehellisyys ja suorapuheisuus välittyvät asiakkaille asti.

”Olemme maanläheisiä ja helposti lähestyttäviä mutta samaan aikaan valtavan sitoutuneita ammattilaisia.”

Tiimiläiset toivovat, että myös Stevecon toimitusvarmuus sekä hyvä maine näkyvät asiakkaille. Samoin kuin heidän tapansa toimia vastuullisesti.

”Tunnemme suurta vastuuta myös asiakkaidemme asioista. Käännämme kaikki kivet, että asiat saadaan hoidettua. Emmekä yksin myyntitiimissä vaan myös yhdessä tuotannon kanssa”, Brunila sanoo.

Tiimiläiset vakuuttavat, että asiakas voi ottaa yhteyttä heistä keneen tahansa. Eikä silloin tarvitse pelätä tyhmiä kysymyksiä.

Teksti: Kirsi Riipinen
Kuva: Markku Laukkarinen

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Stevecon SATAMA-asiakaslehdessä toukokuussa 2022

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.