Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

Marko on back in business

Vuorotteluvapaa – kannattiko? Ehdottomasti. Vapaan aikana ei ollut mitään suuria rakennusprojekteja, vaan tarkoituksella oli suunniteltu ”akkujen” lataukseen soveltuvaa ohjelmaa samalla nauttien kiireettömistä aamuista ja päivistä ilman tarkkaa aikataulutusta. Joulukuun lopussa oli todella levännyt olo ja saatu energia kantaa pitkälle.

Ajatus vuorotteluvapaasta heräsi vuoden 2017 loppupuolella. Keskustelimme asiasta vaimoni Tuulan kanssa ja ajattelimme molemmat kysyä vuorotteluvapaan mahdollisuutta. Kun saimme molemmat vihreää valoa ajatukselle, laitoimme pyörät pyörimään ja aloimme miettiä, mitä kaikkea tekisimme puolen vuoden vuorotteluvapaan aikana.

Pidimme molemmat ensin kesäloman ja sen jälkeen oli vuorotteluvapaan vuoro. Kesäkuukaudet olimme kesämökillä ja teimme matkailuautolla useampia matkoja kotimaassa. Kävimme mm. katsomassa Ähtärissä pandoja, vaeltelimme Kolin ja Hossan kansallispuistojen maisemissa ja ihmettelimme Raatteentien tarjoamaa historiaa Suomen kohtalon kannalta tärkeistä kuukausista ja tapahtumista.

Syksyn tullen Eurooppaan

Kesäkuukaudet sujuivat nopeasti ja vihdoin koitti se vapaan tärkein ja odotetuin matka. Eurooppaan suuntautuva road trip. Aloitimme noin kuuden viikon matkamme Suomen syyskuisessa säässä lauantaina 1.9. Länsisatamasta kohti Tallinnaa. Tallinnasta jatkoimme matkaa Riikaan. Sieltä jatkoimme heti seuraavana aamuna Liettuaan, jossa kohteena oli Kaunas. Tutustuimme aurinkoisessa ja kesäisessä säässä kahden päivän ajan Kaunaksen kaupunkiin. Sieltä matkamme jatkui Puolaan, jossa kohteina oli Augustow, Varsova ja Wroclaw. Puola oli erittäin positiivinen kokemus ja koko matkan parhaimpia leirintäalueita oli Varsovan WOK Camping leirintäalue. Puolassa Varsova ja Wroclaw tulivat tutuiksi ja olivat ehdottomasti tutustumisen arvoisia kaupunkeja.

Hitlerin Kotkanpesä

Puolasta ajoimme Saksaan tuttavaperheen luokse ja vietimme siellä erittäin mukavan viikonlopun tutustuen paikallisiin nähtävyyksiin ja tuttaviemme naapureihin grillijuhlien merkeissä. Zwickaun lähistöllä oli mukavia museoita ja mielenkiintoisia nähtävyyksiä. Täältä matkamme jatkui seuraavana maanantaina Chiemsee-järven rannalle ja sieltä Hitlerin Kotkanpesälle.

Kotkanpesältä jatkoimme Itävallan Bad Gasteiniin, jossa saimme nauttia vuorilla kiipeilystä ja ylittää itsemme korkealla roikkuvan riippusillan ylityksellä. Pohjois-Italiaan suuntasimme Sunlightimme keulan seuraavaksi. Bolzanossa tutustuimme jäämies Ötzin museoon ja lähistöllä olevaan ”Sissi-linnaan”. Italiassa tuli tutustuttua myös Caldonazzo- ja Garda-järveen (Malcesine, Limone, Sirmione, Verona), Idro-järveen (joka miellytti meitä Pohjois-Italian järvistä eniten) ja Comojärveen, jossa teimme päiväretken Bellagion kaupunkiin pienellä laivalla.

Riippusilta Bad Gasteinissa

Italiasta tie johti Lago Di Maggioren rantoja pitkin Sveitsiin tuttavamme luokse. Sveitsin maisemat olivat todella mahtavat ja täällä pääsimme laivaristeilylle Vierwaldstätterseelle ja vaeltamaan Rigi-vuorelle, jossa pääsi nauttimaan klassisen kauniista kesäisistä alppimaisemista. Luzernissa on myös maailmankuulu Kapellbrücke-silta, joka on alun perin rakennettu 1300-luvulla ja ylittää Reuss-joen.

Luzernista tie vei Rüdesheimin viinikaupungin kautta Lageen, tuttaviemme luo, jossa viivyimme viiden yön ajan. Täälläkin saimme uusia tuttavia ja vietimme mukavia hetkiä ja tutustuimme maalauksellisiin kaupunkeihin, jossa oli vanhoja ristikkotaloja käsittämättömän hienoilla seinämaalauksilla koristeltuina.

Lagesta ajelimme Fehmarnin kautta Ystadiin, jossa kävimme elokuvastudiolla tutustumassa Wallander-elokuvien kuvauspaikkoihin. Öölannin saaren kautta suuntasimme Nyköpingin välipysähdyksellä Tukholmaan ja palasimme vähän ennen lokakuun puolta väliä kotimaahan. Matkalla tuli 11 eri maassa mittariin 6700 km ja koko syyskuun saimme nauttia kesäisen aurinkoisesta säästä ja jopa + 32 asteen lämpötilasta. Lokakuussa paluumatkalla ilmat alkoivat viiletä, mitä pohjoisemmaksi tulimme.

Tuo kuuden viikon matka oli todella mahtava ja edellä ei ollut todellakaan mikään kattava matkakertomus, mutta se oli pintaraapaisu kaikesta kokemastamme.

Lapin joulun jälkeen koitti paluu arkeen

Euroopan matkan jälkeen tutustuimme vielä Rauman ja Uudenkaupungin nähtävyyksiin matkailuautolla ja vietimme syyspäiviä mökillä. Jatkoimme myös kansallispuistokierrostamme tutustumalla Nuuksioon.

Joulukuussa olimme vielä tuttavaperheen kanssa viikon Lanzaroten saarella ja nautimme taas auringosta ja lämmöstä. Lanzarote on tutustumisen arvoinen tulivuoriperäinen saari, jota kiertelimme vuokra-autolla.

Joulun vietimme vielä perinteisesti Sallassa nauttien Lapin erityisestä rauhasta. Täällä pääsimme myös toteuttamaan avantouintiharrastustamme kirkkaassa järvivedessä. Sallassa on todella idyllinen pieni puusauna järven rannalla, jossa on pieni avanto.

Kesäloma ja sen jatkeena ollut puolen vuoden vuorotteluvapaa menivät jälkikäteen ajateltuna todella nopeasti, liian nopeasti, ja arkeen paluu koitti pimeänä tammikuun maanantaina.

***

Pääkuva: ”Koti” Idro-järven rannalla.