Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Oppisopimuskoulutus on sulava väylä työelämään

Arttu lähti vakituisesta työpaikasta, koska ahtaustyö kiinnosti

- Alkuun mietin hetken, lähdenkö kokeilemaan, mutta laitoin paperit vetämään ja sitten tulikin jo kutsu haastatteluun. Myöhemmin Harri Korpela ilmoitti, että minut on valittu oppisopimuskoulutukseen, jonka alku kuitenkin siirtyy syksyyn ja sen perään kysyi kiinnostavatko kesätyöt, kertoo Arttu Nuuttila, joka 16 muun ohella aloitti ahtaajan oppisopimuskurssin syyskuun lopussa.

Arttu myöntää, että oli tavallaan riski lähteä vakituisesta työpaikasta, mutta ala kiinnosti ja kesätyöpesti Hietasessa vahvisti käsitystä.

- Tykkään ahtaajan työstä. Ammattikoulun jälkeen vannoin, etten koskaan enää palaa koulunpenkille, mutta tässä sitä nyt ollaan. Käytännön tekeminen on minun juttu ja opiskelut tulevat kaupanpäällisenä.

Arttu opiskeli peruskoulun jälkeen logistiikkaa ammattikoulun kuorma-autopuolella. Sen perään hän kävi armeijan, siirtyi reserviin sotilaspoliisialiupseerina ja lähti ajamaan pyöräkuormaajaa ja dumpperia moottoritietyömaalle Haminaan.

- Olin siellä jo kouluaikana työharjoittelussa ja välillä tein kuorma-autohommia. Moottoritietyömaalla turvallisuusvaatimukset ja sanktiot niiden rikkomisesta olivat kovat.

Muutakin kuin konehommia

- En ollut moottoritieprojektissa loppuun saakka, vaan lähdin toisiin hommiin kaasuputkitehtaalle eli ajamaan tällä kertaa vetomestaria ja muita koneita. Siellä aloin miettiä, että jotain muutakin voisi tehdä kuin konehommia.

- Rautateille haettiin ratapihan liikenneohjaajia. Hain, pääsin ja puolen vuoden koulutuksen jälkeen hoidin rautatielogistiikkaa Hovinsaarella Destia Railin palveluksessa eli käytännössä pyörittelin Hietasen ja Mussalon junaliikennettä. Sen lisäksi vapaa-aikanani aurailin talvisin lumia Hietasessa. Nyt olen ilmoittanut, etten ole enää käytettävissä siihen hommaan.

Ahtaajien oppisopimuskoulutuksen haussa käytettiin ensimmäisen kerran anonyymin rekrytoinnin menetelmää, jossa hakijan nimi, yhteystiedot, hakemuksen liitteet sekä muut henkilöön viittaavat tiedot olivat piilossa haastatteluun saakka. Artun mukaan anonyymius ei näkynyt hakijalle tai hän ei ainakaan kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Stevecon HR-henkilöiden mielestä anonyymi malli onnistui todella hyvin ja koulutukseen löydettiin motivoituneita tekijöitä. Ahtaajan oppisopimuskoulutukseen tuli noin 450 hakemusta.

Korkea lukki on paras kone

Oppisopimuskurssin kaksi ensimmäistä viikkoa oli täynnä erilaisia perehdytyksiä Stevecon maailmaan. Sen jälkeen oli aika siirtyä työssäoppimisvaiheeseen. Artun kohdalla se tarkoitti lähtöä Mussaloon. Noin vuoden päästä edessä on vaihto Hietaseen.

- Suoritin jo kesällä Hietasessa konepätevyyksiä. Ensimmäiset viikot Mussalossa olin varastossa. Sen jälkeen on ollut laivataljauskoulutukset ja lukkikoulutus alkoi marraskuun alussa. Lähiopetuspäivien jälkeen ohjelmassa on lukilla omatoimista harjoittelua. Mun mielestä korkea lukki on paras kone mitä olen päässyt ajamaan.

- Oppisopimuskurssi päättyy syyskuussa 2025. Jos silloin tarjotaan paikkaa, niin jään ja mielellään Mussaloon.

Arttu asuu Pyhtäällä omakotitalossa koiransa, 47-kiloisen sakemanni-rotikka-mixin kanssa. Vapaa-aikana parivaljakko viettää paljon aikaa mökillä ja merellä.

***

Artun haastattelu on julkaistu joulukuussa 2023 ilmestyneessä STEVECO-lehdessä

Stevecolla oppisopimuskoulutus on sulava väylä työelämään

Stevecolla käynnistyi tänä vuonna kaksi oppisopimuskoulutusta. Oppisopimuskoulutuksella on talossa pitkät perinteet ja nyt, monen vuoden tauon jälkeen, sen suhteen on otettu merkittäviä askeleita eteenpäin. Pääperiaate on kuitenkin aina sama: kouluttaa uusia ammattilaisia satamatyön aidossa arjessa.

Stevecolla oppisopimuskoulutuksen juuret ulottuvat aina vuoteen 1978 asti, jolloin ahtaajien oppiohjelma aloitettiin silloisella Kotka Stevedoringilla. Vuonna 1994 vanhan ohjelman tilalle suunniteltiin sekä ahtaajien ammattitutkinto näyttökokeineen että työnjohtajien erikoisammattitutkinto. Koulutuksen kautta saatiin uusia osaavia käsipareja logistiikan pariin, ja ammattitaidon ohella tulokkaat oppivat samalla talon tavoille.

Oppisopimuskoulutus on perinteinen tapa tulla tälle alalle. Satamatyöhön ei ole sellaisenaan varsinaista koulutusta, joten oppisopimuskoulutus on luonteva ja kohdennettu tapa kouluttautua.

Opiskelijalla on koulutuksessa täysi tuki

Tänä vuonna Stevecolla aloitettiin työnjohtajien ja ahtaajien oppisopimuskoulutukset, joissa koulutettavia on yhteensä 29 henkilöä. Työnjohtajat saavat palvelulogistiikan erikoisammattitutkinnon ja ahtaajat lastinkäsittelyalan ammattitutkinnon. Koulutukset kestävät noin kaksi vuotta.

Steveco toteuttaa oppisopimuskoulutuksia yhdessä Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä Ekamin kanssa: Ekamilla hoidetaan koulutuksen teoriaosuus, ja Stevecolla sukelletaan käytännön pariin töiden kautta. Noin 20 % koulutuksesta on puhtaasti teoriaa ja loput 80 % opitaan töissä.

Työssäoppimisesssa teoria kohtaa käytännön, kun opiskelijat pääsevät oppimaan teoriatunneilla läpikäytyjä asioita saumattomasti tekemisen kautta. Teoriaopintoihin liittyen järjestetään Steveco-teemapäiviä, joiden aikana tunneilla läpikäytyjä asioita kohdennetaan Stevecon omiin käytäntöihin, tutustuen esimerkiksi Stevecon strategiaan, vastuullisuuteen ja erilaisiin toimintamalleihin. Stevecolla opiskelijoita ohjaa oma työpaikkaohjaaja, mutta koulutukseen osallistuu myös muita talon omia ammattilaisia.

Anonyymi hakumalli toi osaamisen esiin

Nyt käynnissä olevat koulutukset ovat monellakin tapaa merkittäviä. Edellisestä oppisopimuskoulutuksesta Stevecolla Kotkassa on vierähtänyt yli kaksi vuosikymmentä, sillä viimeisin järjestettiin vuonna 1998. Toisekseen tällä hetkellä oppisopimuskoulutuksessa on mukana ennätyksellisen paljon työnjohtajakoulutettavia – kaikkiaan 10 henkilöä.

Ahtaajaopiskelijoiden rekrytointi toteutettiin anonyymina hakuna, jossa esimerkiksi hakijan nimeä, sukupuolta tai ikää ei ollut näkyvissä.

Koulutuksiin haki yhteensä yli 600 henkilöä. Suosio kertoo paitsi kiinnostuksesta oppisopimuskoulutusta kohtaan, myös Stevecon hyvästä työnantajamielikuvasta. Steveco on suuri toimija etenkin Kymenlaakson alueella, eivätkä useiden vuosikymmenien mittaiset työurat ole talossa tavattomia.

Osaajille töitä, työnantajille osaajia

Kuten muissakin tutkintoon tähtäävissä koulutuksissa, myös oppisopimuskoulutuksen taustalla vaikuttaa Opetushallitus. Opetushallitus on laatinut oppisopimuksesta saatavan tutkinnon perusteet, mikä on otettava huomioon koulutuksen sisältöä suunniteltaessa. Tämä vaatii työnantajalta resursseja ja sitoutumista, mutta seuraukset ovat parhaimmillaan kauaskantoiset pitkien ja osaavien työurien muodossa.

Oppisopimuskoulutus vie kohti tavoitteita

Tänä vuonna oppisopimuskoulutuksensa Stevecolla aloittivat helsinkiläinen Hanna Pesonen ja kotkalainen Ville Ståhl. Uutena taloon tullut Pesonen on mukana ahtaajien oppisopimuskoulutuksessa ja Ståhl kouluttautuu työnjohtajaksi työskenneltyään Stevecolla vuosia ahtaajana.

Pesonen aloitti oppisopimuskoulutuksen syyskuussa. Arvioitu valmistumisaika on vuonna 2025. Oppisopimuskoulutus on hänelle keino monipuolistaa valmiiksi kattavaa osaamispalettia, sillä hänellä on jo taustaa merenkulusta satama-alan moniosaajana. Aiempiin työtehtäviin kuului esimerkiksi liikenteen ohjausta ja lastien hoitamista.

Oppisopimuskoulutuksensa tammikuussa aloittaneelle Ståhlille Steveco on tuttu työnantaja jo useamman vuoden ajalta, sillä hän aloitti talossa tilapäisahtaajana vuonna 2018. Ståhl vakinaistettiin ahtaajaksi vuonna 2021. Oppisopimuskoulutuksella hän rakentaa omaa urapolkuaan Stevecolla, ja työnjohtajaksi valmistuminen näkyy noin kahden vuoden päässä.

Opinnoissa motivaatio on tärkeää

Stevecon oppisopimuskoulutuksessa jokaisen opiskelijan kanssa tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), sillä kaikki opiskelijat tulevat eri lähtökohdista ja heidän kokemuksensa sekä kertynyt tietotaitonsa on erilaista. Osaamisen kehittämissuunnitelmaa varten kartoitetaan opiskelijan osaaminen ja kokemus.

- Kaikenlainen satama-alan ja logistiikan kokemus on ollut etu koulutuksessa. Lisäksi tarvitaan maalaisjärkeä, oma-aloitteisuutta ja etenkin motivaatiota, Pesonen kertoo.

Oppisopimuskoulutuksessa opinnot alkavat parin viikon mittaisella perehdytyksellä taloon ja tehtävään, jonka jälkeen opiskelijat hyppäävät mukaan työpaikan arkeen. Töiden ohella opiskellaan teoriaa. Tällä hetkellä Pesosella on tutkintoon kuuluvia näyttöjä ja Ståhlilla kuukaudessa kaksi koulupäivää, joiden lisäksi hän tekee teoriatehtäviä.

- Tehtäviä tehdään työajan ulkopuolella, mutta esimerkiksi ennen iltavuoroa niitä ehtii edistämään hyvin. Töissä saamme tukea työpaikkaohjaajalta ja kollegoilta, Ståhl sanoo.

Koulutus kannattaa aina

Sekä Pesonen että Ståhl suosittelevat oppisopimuskoulutusta lämpimästi. He pitävät koulutusta hyvänä keinona oppia uutta ja edetä urallaan. Vastuuta ja velvollisuuksia lisätään oman osaamisen mukaan, joten oppiminen on turvallista ja menee opiskelijan ehdoilla.

“Kannattaa hakea rohkeasti! Se voi vaatia päättäväisyyttä ja poistumista omalta mukavuusalueelta, mutta on kannattava hyppäys. On mentävä kohti omia tavoitteita ja haaveita”, Pesonen sanoo.

- Jos vähääkään kiinnostaa, niin voin suositella. Opintojen ajalta saa myös kunnon palkkaa, eikä koulutus mene koskaan hukkaan, Ståhl jatkaa.

Teksti: Suvi Nopanen, julkaistu lyhentämättömänä joulukuussa 2023 SATAMA-asiakaslehdessämme

Tietoa kirjoittajasta

Elina Harjama

Elina Harjama on Steveco Oy:n tiedottaja.