Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Kaikki ovatkin tankkilaivoja

Suotakoon anteeksi vanha vitsi: Kun ahtaaja sanoi, että hän käy kusella, niin piti siihen toisen vastata, että hänen Mersunsa käy toistaiseksi naftalla. Ja katso, pilapuhe tulee todeksi.

Rahtilaivoilta on laskettu perinteisesti mereen se kuona, joka miehistöstä irtoaa. Ja miksei irtoaisi, kun laivakokki panee parastaan.

Merten likaaminen loppuu ja vessajäte otetaan talteen. Se pumpataan satamaan päästyä pois laivasta ja siitä tehdään biopolttoainetta. Lehdessä luki eli on totta.

Joitakin lainsäädännöllisiä tulkintoja toki tulee. Jos ja kun merimies saa vapaavuorollaan ja ainakin maissa käydessään juoda olutta taikka ihan ulkomaan viinaa, niin syyllistyykö sellaisesta pissasta tehdyllä biopolttoaineella ajava rattijuoppouteen?

Vanhan laulun mukaan vain merimies voi tietää, kuinka kalja piip piip piip. Biopolttoainemielessä tulee ehkä ihan kannustaa laivaväkeä juomaan rutkasti. Olut muuttuu hyvin nopeasti biopolttoaineen valmistusaineeksi, vieläpä hyvällä vaihtosuhteella, juot pullollisen, tulostat kaksi.

Tosiasiat aiheuttavat käänteistä rasismia. Suomalaisen merimiehen elimistö tuottaa huonompaa biopolttotavaraa kuin ulkomaalaisen. Esimerkiksi chiliä runsaasti ruuassaan käyttävän jätöksistä tehdyllä biopolttoaineella tankattu auto kulkee kovempaa. Kuten tiedetään, auton kulkunopeuteen vaikuttavat monet seikat. Esimerkiksi mustaksi maalattu konepelti lisää huippunopeutta. Vielä 60-luvulla saman vaikutuksen teki pölykapselien poistaminen.

Sähkölaskussa eritellään se millä konstilla energia on tuotettu. On fossiilista, on kaasua ja ydinvoimaa ja tuulta ja tuiskua. Sama tulee biopolttoaineeseen.

Laivalistat palaavat arvoon arvaamattomaan. Äkkiä leviää sana, että nyt tuli sellainen konttialus kaukaa, että tulee vahvat biopolttoaineet. Regular-laadussa on koko kauppamerenkulun virtsat sikin sokin, mutta Premiumiin laitetaan ihan korvamerkittyä pissiä. Hienostelijat haluavat ainoastaan päällystön saniteettitiloista imaistua alkuvoimaa.

Merimiehen virtsasta tehty biopolttoaine toimii kaikkein parhaiten venemoottoreissa. Voisi kuvitella, että valtameriä seilannut neste osaa harrastajakalastajan perämoottorissa, näissä mokomissa pyykkivesissä, jopa vaikuttaa navigointiin.

Tietoa kirjoittajasta

Jari Nenonen

Jari Nenonen on haminalainen kirjailija ja pakinoitsija. Nenosen Ahtaajan poika -pakinoita julkaistaan Stevecon blogissa kerran kuukaudessa.