Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Vetylaivoja vai ?

Kauppamerenkulusta tulee päästöjä. Niitä pyritään suitsimaan kehittelemällä vetykäyttöisiä laivamoottoreita. Suomalaiset ovat jo kovassa vauhdissa.

Siirtymä ei ole nopea ja maailmantilanteen huomioon ottaen katselisin muitakin konsteja. Suuret purjelaivat saattavat tulla takaisin, no höyrylaivat ainakin. Höyrylaiva on keksintö, joka olisi ihan eri mallissa, jos olisi vain jatkettu sillä tiellä. Aivan sama kuin häkäpönttöautojen kanssa. Noin 80 vuodessa nekin olisivat kehittyneet huimasti, pitäkää bensiininne riistäjät.

Höyrylaivat voisivat nykypäivänä polttaa haketta tai turvetta, ei tarvitsisi lämmittäjän kivihiiltä mättää. Voisi istua valvomossa kuin diesellaivassakin ja painaa napista lisää hakenappeja kattilaan.

Kun olen innovatiivinen, varsinkin liikaa kahvia juotuani, niin kävi mielessä sekin, että jospa jäitä pitkin hevosilla. Puhutaan että Suomi on logistisesti saari ja ollaankin, Suomenlahden perukoilla ja länsirannikon yläsatamissa varsinkin.

Talvella tavara voisi liikkua jäitä pitkin, jos ei kerran öljykäyttöiset laivat käy. Ei sitten mene mikään laiva, ei tehdä väyliä, jäänmurtajat myydään turistikäyttöön napajäätiköille. Kyllä on hommia hummille ja hevosmiehille. Isot parireet ja vientireissulla selluloosaa siihen satamaan, jossa ei vielä ihan ole avovesi. Sieltä paluukyytinä puhelimia, kuivamustekyniä ja mitä nyt ulkomailta tarvitsee. Maailman kunnianhimoisimman ilmastopolitiikan maa ei paljon mitään.

Ajatella, esimerkiksi koko Suomenlahti hohtavan jääpeitteen alla. Pilkkiavantoa suurempaa reikää jäähän ei saa tehdä. Eivät kulje risteilyalukset Tallinnaan eikä Tukholmaan, huonoa elämää vain laivoilla viettäisivät. Suomalainen tulee toimeen ilman noutopöydän katkarapuja ja seiskakannen bingoa ja tuhnuista kiimasähläämistä b-luokan hytissä, c-luokan satunnaiskumppanin kanssa.

Vetylaivat tuleva aikanaan ja maailma ja ilma pelastuvat. Siihen asti koetetaan mennä edellä kuvaamallani tavalla.

Hyvä ettei vetyautoja ollut silloin kun olin mopopoikana huoltoasemalla letkuapinana. Kesätyöpesti olisi varmaan loppunut lyhyeen. Tuskin olisin malttanut olla möläyttämättä vetyä tankkaamaan tulleelle naisautoilijalle että niin sanotun Lappeenrannan säännön mukaan vedyn kanssa tulee munaa.

***

Kuva Miljoonamöljään eli Kotkan Kantasataman Itälaituriin kiinnittyneistä laivoista ei liity tarinaan. Kuva on vuodelta 1961.

Tietoa kirjoittajasta

Jari Nenonen

Jari Nenonen on haminalainen kirjailija ja pakinoitsija. Nenosen Ahtaajan poika -pakinoita julkaistaan Stevecon blogissa kerran kuukaudessa.