Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Rahti etsii uusia reittejä, mutta kauppa jatkuu

Sekä koronapandemia että Ukrainan sota ovat muuttaneet rahti­liikenteen toiminta­ympäristöä, mutta muutoksiin on myös osattu sopeutua.

Suomessa tuonnin kasvu oli vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla erit­täin voimakasta ja Pellervon taloudellisen tutkimuskeskuksen mukaan tavaran ja palvelujen tuonti kasvoi vuonna 2022 noin 5,6 prosenttia. Luku oli sama myös vuonna 2021. Tullin mukaan tuonnin arvo esimerkiksi elokuussa 2022 nousi 37,3 prosenttia verrattuna vuoden 2021 elokuuhun.

Suomeen tuoduista tuotteista suurimman ryhmän muodostivat laitteet, koneet ja kuljetusvälineet. Näihin sisältyvät muun muassa voimakoneet, moottorit, puhelimet, radiot ja televisiot. Myös elintarvikkeita tuodaan paljon koska Suomen pohjoisen sijainnin takia ei kaikkea ruokaa pystytä kasvattamaan täällä tai se tulisi hyvin kalliiksi. Siksi Suomeen tuodaan runsaasti niin hedelmiä ja vihanneksia kuin kahvia, teetä ja kaakaotakin.

Steveco Logisticsin operatiivinen päällikkö Pauliina Lindholm vahvistaa, että tuonti on ollut viime vuosina kasvusuuntaista.

”Korona ei näyttänyt suuresti vaikuttavan suomeen tulevan rahdin määrään”, hän miettii viime vuosien kehitystä. Venäjän tilanne sen sijaan on vaikuttanut enemmän, kun rahtiliikenne on sanktioiden johdosta hiipunut.

Lindholm uskoo kuitenkin, että positiivinen kehitys jatkuu myös tulevaisuudessa. Kuljetusten volyymiin vaikuttaa yhtäältä kuluttajien käyttäytyminen ja toisaalta teollisuuden tarpeet.

”Olen luottavainen siihen, että riittävän monipuolinen asiakaspohja ja vankka kokemus hyvin monenlaisen rahdin kuljettamisesta tuo töitä myös tulevaisuudessa”, hän ennustaa.

Kokenut henkilöstö, luotettavat alihankintasuhteet

Lindholmin mukaan Stevecon asemaa vahvistaa se, että sillä on erittäin kokenut henkilöstö ja vakiintuneet ja luotettavat alihankintasuhteet. Palvelut kyetään mitoittamaan ja räätälöimään aina asiakkaiden kulloisten tarpeiden mukaan.

”Viime aikoina on tietysti korostunut sekin, että meidän on oltava selvillä muun muassa pakotteisiin liittyvistä määräyksistä. Joskus on ollut pakko tarkistaa joka aamu, mitä uutta pitää ottaa huomioon.”

Eckes-Granini Finland on tyytyväinen yhteistyöhön

Turussa toimiva Eckes-Granini Finland Oy Ab on Suomessa mehujen markkinajohtaja ja on osa Euroopan johtavaa mehuliiketoimintakonserni Eckes-Granini Group GmbH:ta, jonka pääkonttori sijaitsee Saksassa. Yhtiö on valmistanut juomia marjoista ja hedelmistä yli 150 vuotta. Noin kolmannes Suomessa myytävistä mehuista on valmistettu Turussa. Muut yhtiön tuotteet on valmistettu konsernin tuotantolaitoksissa eri puolilla Eurooppaa. Sen tunnetuimpia brändejä ovat muiden muassa Mehukatti, Marli, God Morgon, Granini, Brämhults ja Tropic.

Eckes-Granini Finlandin tämänhetkinen yhteistyö Stevecon kanssa alkoi viime vuoden toukokuussa, jolloin mehuyhtiölle tuli yllättäen tarve siirtää nopeasti osa pillimehujen Suomen valmistuksesta väliaikaisesti emoyhtiön Liettuan tuotantolaitokselle. Kun näiden tuotteiden markkinat ovat kuitenkin Suomessa, oli kiire myös selvittää, kuinka tuotteet saadaan Liettuasta mahdollisimman kilpailukykyisesti, mutta toimitusvarmuutta riskeeraamatta Suomeen.

”Meillähän oli muitakin vaihtoehtoja, mutta päädyimme yhteistyöhön Stevecon kanssa lähinnä siksi, että heillä oli tarjota kustannustehokas vaihtoehto”, kertoo osto- ja logistiikkapäällikkö Harri Juntunen Eckes-Granini Finlandilta.

”Lisäksi Stevecolla oli kokemusta tällaisesta projektiluontoisesta työstä, mikä sekin oli tärkeää, ettei tulisi mitään ylimääräisiä yllätyksiä”, hän jatkaa.

Yhteistyö kuin oppikirjasta

Juntusen mukaan Eckes-Granini Finlandin rahdit ajetaan Liettuasta rekoilla Tallinnan kautta Suomeen ja sieltä Turkuun, josta ne sitten jaetaan eri puolille maata samaan tapaan kuin Turussakin valmistettu mehutuotanto.

”Tämä yhteistyökuvio järjestyi yllättävänkin juoheasti”, Juntunen kiittelee ja muistuttaa, että maailmantilanne on muuttunut merkittävästi tämän vuoden aikana.

”Sovimme yhteistyön aloittamisesta toukokuussa ja ensimmäiset lastit ajettiin jo kesäkuussa. Kaikki on mennyt kuin oppikirjasta. Vaikka me olemme turkulaisia täällä länsirannikolla, meillä ei ole ollut mitään pulmia tulla toimeen noiden Stevecon kymenlaaksolaisten kanssa Kotkassa”, hän vielä naurahtaa.

Palvelut on räätälöitävä yksilöllisesti kunkin asiakkaan tarpeisiin

Stevecolla yhteistyöstä Eckes-Granini Finlandin kanssa vastaava myyntipäällikkö Marko Tuokko kertoo puolestaan, että sopimus Eckes-Granini Finlandin kanssa syntyi suhteellisen nopeasti.

”Se, kuinka kauan yhteistyön aloittaminen uusien asiakkaiden kanssa ottaa aikaa, vaihtelee valtavan paljon”, hän kertoo.

”Joskus ryhdytään kuljettamaan lasteja jo seuraavana päivänä, kun erityisesti suurten asiakkaiden kanssa voi mennä paljon pidempäänkin.”

Tuokon mukaan huolinta on hyvin kilpailtua ja Eckes-Granini Finlandilla oli todennäköisesti useitakin yrityksiä tarjoamassa huolintapalvelujaan.

”Meillä oli tällä kertaa tarjota heille parhaiten sopiva palvelupaketti”, hän miettii ja jatkaa, että asiakkaiden on helpompaa luottaa sellaisiin ammattilaisiin, jotka osaavat hoitaa kuljetukset perille myös poikkeuksellisina aikoina ja tilanteiden nopeasti muuttuessa. Tähän Stevecolla on pitkään toimineen yrityksenä poikkeuksellisen hyvät edellytykset.

”Lisäksi meillä on erittäin vakiintunut ja luotettava alihankkijaverkosto.”

Ukrainan tilanne tuo epävarmuutta

Tuokon mukaan Ukrainan tilanne on tuonut mukanaan jonkin verran uudenlaista epävarmuutta huolinta-alalle. Tämä nähtiin varsinkin viime keväänä, kun muun muassa rautatierahdin jatkumisesta Venäjän kautta oli paljon epävarmuutta ja jopa päivittäin vaihtuvaa ristiriitaista tietoa, joka liittyi varsinkin pakotteiden tulkintaan.

Ukrainan tilanne on vaikuttanut myös ukrainalaisten tuotteiden kauppaan ja ukrainalaisten kuljettajien mahdollisuuksiin jatkaa töitään.

”Ukrainalaisia kuljettajia on nyt jäänyt pois näistä ajoista samalla kun maan tuotanto ja vienti ovat laskeneet”, Tuokko miettii sodan vaikutuksia. Omien asiakkaidensa kohdalla on hänen mukaansa tapahtunut muutoksia molempiin suuntiin.

”Muutokset eivät kuitenkaan ole olleet mitenkään vallankumouksellisia. Siinä, missä joidenkin kohdalla rahtien määrät ovat laskeneet, toisten kohdalla volyymi on kasvanut. On selvää, että tällaiset vaiheet historiassa vaikuttavat kuljetusalaan”, hän summaa.

Teksti: Mika Horelli
Kuva ei suoraan liity tekstin kuljetuksiin, kuvituskuva

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.