Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Suomen reitti näytti kyntensä

Korona pakotti luovaksi: yhä enemmän kontteja kulkee Kiinasta Keski-Eurooppaan kiskoilla – Vuosaaren kautta

Zoltan Takacsilla oli iso ongelma maaliskuussa 2020. Shanghaista käsin toimivan Euro-Asia Cold Chainin kuljetusmanageri oli tottunut tiettyyn epävakauteen kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla, mutta Covid-19-pandemia oli kääntänyt kaiken ylösalaisin. Tavaraa piti saada Kiinasta Eurooppaan entiseen malliin, mutta miten se tehtäisiin turvallisesti, nopeasti ja kustannustehokkaasti?

Merirahdin hinnat pomppasivat ylöspäin keväällä 2020, eikä ollut mitään takeita siitä, että kontit ylipäänsä pääsisivät säällisessä ajassa perille. Entä sitten junaoptio? Keski-Eurooppaan vievät raiteet tuntuivat olevan tukossa jo ennen koronakriisiä, eikä tilanne suinkaan ollut helpottunut pandemian puskiessa päälle.

”Mietimme koko ajan, että nyt tarvitaan uusia ratkaisuja. Lopulta syksyllä 2020 syntyi idea, että voisimme viedä tavaraa Kiinasta konttijunalla Eurooppaan – Suomen kautta”, kertoo Takacs, joka oli kiinnostunut Suomen reitistä jo aikaisemmin keväällä, koronapaniikin ollessa suurimmallaan.

”Tuolloin aika ei ollut vielä kypsä. Muutaman kuukauden sisällä tilanne oli kuitenkin muuttunut dramaattisesti ja olimme valmiit kokeilemaan”, hän kertaa.

Katseet Vuosaareen

Ideana oli tuoda konttijuna Kiinasta Suomeen ja purkaa kontit Eurooppaan meneviin laivoihin Vuosaaressa. Steveco valikoitui yhteistyökumppaniksi ilman suurempaa kitkaa:

”Steveco oli meille luonnollinen valinta, koska he operoivat vahvasti Vuosaaressa.”

Yhteistyö käynnistyi toden teolla tammikuussa 2021 ja ensimmäinen Kiinan-juna saapui Vuosaaren satamaan kuun lopussa. Kontit jatkoivat matkaansa meren yli Hampuriin 30. tammikuuta.

Nälkä myös kasvaa syödessä.

”Me haluaisimme laajentaa palveluamme edelleen ja toimittaa kontteja ympäri Eurooppaa”, Takacs toteaa ja lisää, että uusia suunnitelmia tämän mahdollistamiseksi tehdään koko ajan. Saksan lisäksi kontteja viedään jo Alankomaihin ja Isoon-Britanniaan.

Kiinalaista alkuperää oleva tavara saapuu lähettäjän omissa konteissa Kiinan Hefeistä – ne eivät siis ole esimerkiksi minkään varustamon omistamia, mikä on alalla myös varsin tyypillistä.

Kiinan-junasta koppi

Myyntijohtaja Mia Brunila Stevecosta valottaa, että kuvio tuonnissa toimii Suomen puolella siten, että Sa-Tu Logistics luovuttaa kontit Stevecolle.

”Kun asiakkaan kontit on purettu junasta, ottaa Steveco ne haltuunsa. Steveco järjestää konteille kuljetuksen satamasta eteenpäin ja tekee tarvittavat tullidokumentit”, Brunila kuvailee Stevecon roolia.

Stevecon vientihuolitsija Heli Härkönen kertoo, että jahka Kiinan-juna saapuu Vuosaareen, selvitetään heti, mikä on ensimmäinen haluttuun määräsatamaan menevä laiva, jonka kyytiin kontit mahtuvat.

”Otamme varustamoihin yhteyttä ja yritämme löytää mahdollisimman nopean kuljetuksen konteille”, hän toteaa ja lisää, että keskusteluyhteys varustamoiden kanssa on erittäin hyvä.

”Kuljetusten järjestämisessä tarvitaan joustavuutta puolin ja toisin ja sitä on löytynyt oikein hyvin”, Härkönen toteaa. Hänen lisäkseen junista on ”koppia ottamassa” vientihuolitsija Henna Leskinen.

”Yhdessä olemme hoitaneet jo tusinan Kiinan-junia”, kertoo huhtikuussa haastateltu Härkönen.

Mia Brunila lisää, että laivatilan buukkaus – etenkin kiireellisenä aikana – ei aina ole helppoa, koska junan tuloaikataulu saattaa muuttua joko matkalla, Venäjän-Suomen rajalla tai Suomen puolella. ”Varsinkin konttilaivausten globaalissa myllerryksessä voi laivatilan saatavuus vaihdella hyvinkin paljon lyhyellä aikavälillä.”

Yllätysten puute suurin yllätys

Zoltan Takacsin mukaan konttijuna Pohjoisen reitin kautta on saanut todellisen lentävän lähdön ja tällä hetkellä junia lähtee Kiinasta kohti Vuosaarta kaksi kappaletta kuukaudessa. Takacs myöntää yllättyneensä siitä, miten hienosti kaikki on sujunut tähän asti.

”Ehkä suurin yllätys on se, että todellakin kaikki on toiminut niin loistavasti. Meillä on ollut hieno startti ja myös kiinalainen partnerimme Hefei International Land Port on ollut erittäin tyytyväinen toimintaan.”

Kiinalainen valtionyhtiö Hefei International operoi konttijunien liikennettä ja Euro-Asia Cold Chain toimii läheisesti yhtenä huolitsijoista Hefein kanssa varmistaakseen, että tavara virtaa maasta toiseen.

”Tyypillisesti junamatkaan menee 15-20 päivää. Tällä reitillä on joitakin haasteita, jotka liittyvät lähinnä erilaisiin tullausjärjestelyihin. Meillä on ollut myös joitakin viivästyksiä, koska Covid-19 on tiukentanut kansainvälisiä rahtimääräyksiä”, Takacs kuvailee.

Verkkokauppa jokerikorttina

Millaista tavaraa Kiinasta sitten virtaa Eurooppaan kiskoja pitkin? Takacsin mukaan konteissa on lastina etupäässä kylmäsäilytyslaitteistoa, työkaluja ja koneen osia, mutta kansainvälisen verkkokaupan kasvava suosio näkynee myös näiden konttien sisällössä.

”Verkkokaupan tuotteet ovat isoin uusi trendi meillä nyt. Mahdollisesti ensimmäiset verkkokauppatuotteilla täytetyt kontit lähtevät Kiinan päästä kohti Isoa-Britanniaa huhtikuussa”, hän paljastaa.

Toimintaa halutaan kehittää siten, että Euroopassa tyhjennettävät kontit palaavat Kiinaan täynnä tavaraa. Tässä on kuitenkin tekemistä, koska tavaravirta vie tällä hetkellä vahvasti idästä länteen – ei toisinpäin.

”Tyhjiä kontteja ei kukaan haluaisi kuljettaa. Tämä asia on meillä työn alla”, Takacs toteaa.

Itse asiassa Euro-Asia Cold Chain ja Hefei International Land Port haluavat saada tavaran liikkumaan lännestä itään jo hyvin pian.

”Haluamme ajaa kaksi junaa Euroopasta Kiinaan joka kuukausi, mahdollisesti aloittaen toiminnan jo huhtikuun lopussa”, Takacs kertoo.

Pohjola kutsuu

Toinen kehittämisalue liittyy toiminnan kiihdyttämiseen Pohjoismaissa: Takacsin mukaan merirahti Kiinasta Pohjolaan on niin kallista, että raidekuljetukset tulevat väkisinkin yleistymään jossain vaiheessa – huomattavastikin.

”Ison-Britannian lisäksi haluamme kehittää erityisesti Pohjoismaihin suuntautuvia kuljetuksia”, hän vahvistaa.

Myös Mia Brunila uskoo, että pohjoisen reitillä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia sekä vienti- että tuontisuunnassa.

”Keski-Eurooppaan suuntautuu niin valtava määrä kontteja, että se perinteinen, eteläisempi reitti on ajoittain ruuhkautunut pahasti. Tässä tilanteessa ’varareitti’ Suomen kautta on hyvä vaihtoehto”, hän pohtii.

Merkitystä on maantieteen lisäksi tietenkin myös palvelun luotettavuudella ja toimintavarmuudella: Vuosaaressa konttien purkaminen junasta ja lastaaminen laivaan sujuu ilman kitkaa, sillä nyt puhutaan Stevecon bisneksen kovasta ytimestä.

”Se on lähtökohtana, että meillä löytyy joka kuljetukseen toimiva ratkaisu. Pystymme hoitamaan kontit nopeasti eteenpäin, kilpailukykyiseen hintaan”, Brunila linjaa.

Vahva vaihtoehto

Luonnollisesti konttien laivaaminen mahdollisimman nopeasti on erittäin tärkeää – nyt ja tulevaisuudessa.

”Destinaatioita on eri puolella Eurooppaa, ja yritämme aina etsiä asiakkaiden konteille suorat laivayhteydet, jolloin kuljetusaika nopeutuu.”

Brunilan mukaan Steveco haluaa osoittaa, että Suomen reitti on kaikin puolin varteenotettava vaihtoehto.

”Steveco pystyy tarjoamaan tehokasta, monipuolista ja joustavaa palvelua. Toivottavasti toimitukset jatkuvat myös ’poikkeusaikojen’ jälkeen.”

--

Hefei International tuo konttijunia Kiinasta

Hefei International Land Port Development Co., Ltd on Kiinan valtion omistama satamaoperaattori, joka toimii Hefein maakunnasta käsin. Yhtiö pyörittää konttijunaliikennettä Kiinasta Eurooppaan integroidulla logistiikkamallilla: mukana on niin meri-, maa- kuin ilmaliikennekin.

Yhtiön konttijunat lähtevät Hefeibein rautatieasemalta Hefeissä ja päätyvät eurooppalaiselle pääteasemalle Vuosaaressa, Duisburgissa tai Hampurissa noin 18 päivää myöhemmin. Yritys tarjoaa konttijunia myös Almatyyn, Tashkentiin and Dostykiin ja sillä on meri-raide-yhteys Hefeibein asemalta Ningbon satamaan.

Lisäksi Hefei International Land Port Development tarjoaa asiakkailleen kustomoituja junakuljetuksia, jotka huomioivat esimerkiksi autoteollisuuden erityisvaatimukset.

***

Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Timo Riihelä, Steveco Oy

Juttu on julkaistu toukokuussa 2021 ilmestyneessä SATAMA-asiakaslehdessämme

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.