Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Satamia, kaupunkeja ja Brexit

Kuukausi jäljellä Britannian eroon EU:sta. Britanniassa äänestettiin EU:sta lähtemisen puolesta uhkapeliäänestyksessä. Pääministeri May yritti kaikkensa, jotta olisi saanut erosopimuksen hyväksyttyä sekä EU:ssa että Britanniassa. Ei onnistunut ja Johnson otti ohjat. Johnsonin lähestmistapa on ollut lähellä Trumpin strategiaa, jossa pelataan aggressiivisesti ja vaaditaan, ei neuvotella. Viimeisin takaisku Johnsonille tuli kun työ- ja eläkeministeri Amber Rudd erosi tehtävästään, kutsuen Johnsonin strategiaa hyökkäykseksi kohtuullisuutta ja demokratiaa vastaan [1].

Brexit on jakanut saarivaltion kansan. Liberaalit lontoolaiset ja Skotlanti halusivat jäädä. Kansan näin selvä jakautuminen on hidastanut Brexitin läpivientiä, joka on lisännyt epävarmuutta tulevasta – pahinta myrkkyä liike-elämälle ja sijoittajille.

Liiketoiminta Britanniassa on kehittynyt nopeasti 1700-luvulta ja nykypäivän Lontoo on tunnettu start-upeistaan ja pankeistaan, mutta yksi asia Lontoossa ei muutu: merenkulku on suuressa osassa. Yksi maailman vanhimmista edellen julkaistavista lehdistä, Lloyds List on julkaissut merenkulkuun liittyviä uutisia jo vuodesta 1734 Lontoossa. Lontooseen on aikojen saatossa muodostunut vahva meriliikenteen keskus, jossa merenkulkuun keskittyneet yhtiöt saavat kaikki tarvitsemansa palvelut yhdesta paikasta. Ja parhaalla laadulla. Meklarit, vakuutukset ja rahoitus ovat keskittyneet Lontooseen ja parhaat asiantuntijat löytyvät Lontoosta. Hyvän markkinan aikaan kuka tahansa meklari saa fixattua laivan tai hankittua riittävät vakuutukset, mutta koska merenkulku on syklistä, aina tulee aallonpohja. Tämä on ollut Lontoon valtti, kun parhaat meklarit löytävät vielä rahtia ja jostain löytyy vielä yksi vakuutus, kun muualla ei enää onnistu. Pireaus, New York, Singapore, Dubai ovat kaikki erinomaisia satamia, mutta mikään niistä ei ole onnistunut rakentamaan yhtä kattavaa klusteria merenkäynnin ympärille kuin Lontoo.

Kaksi asiaa on kuitenkin muuttumassa: ensimmäinen on tietysti Brexit. Vain kaikkein kovimmat opportunistit näkevät Brexitissä jotain hyvää. Lähtökohtaisesti uusien tullialueiden nousu on ainostaan huono asia. Lisää paperitöitä, lisää viivästyksiä, lisää kustannuksia. Ja jatkuva epävarmuus näiden lisäksi. Kuinka Brexit saadaan läpi ja milloin? Kuinka pahasti materiaalivirrat katkeavat, kun ero astuu voimaan? Kukaan ei tiedä, vaikka aikaa on enää alle kaksi kuukautta.

Toinen muuttumassa oleva asia on teknologia. Lakimiesten ei enää tarvitse edes tavata asiakastaan kasvotusten – Skype riittää. Meklareilla on sama tilanne. Tuoko ”based-in-London” -merkinä todella vielä lisäarvoa muun kuin imagon muodossa? Ja mikä on sen oikea arvo todella globaalissa liiketoiminnassa?

Singapore on viimevuosina haastanut Lontoota merenkulun pääkaupungin tittelistä. Sijainti on tietysti erinomainen Aasia-Eurooppa meriliikenteen varrella, mutta se ei ole ainoa valtti. Singaporeen tulvii lisää merenkulun yrityksiä ja ammattilaisia ympäri Aasiaa kasvavien mahdollisuuksien perässä. Lisäksi Singapore on Aasian kaupan keskus, finanssikeskus ja Singapore tunnustaa ulkomaalaisten ammattilaisten tärkeyden taloutensa kehitykselle. Toisaalta, Lontoo on Lontoo. Lontoolla on historia ja imago merenkulun pääkaupunkina sekä IMO:n pääkonttori. Nähtäväksi jää pystyykö Lontoo merenkulun pääkaupunkina vielä Brexitin jälkeen ja Singaporen noustessa ja kehittyessä.

[1] Tim Shipman, The Sunday Times, 8.9.2019. Exclusive: Amber Rudd resigns from cabinet and quits Tory party. [Viitattu 8.9.2019]

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.