Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Tuotannonsuunnittelijoiden pitää sietää epävarmuutta.

Lauri Pitkänen (43) ja Toni Thorström (43) vastaavat tuotannonsuunnittelusta Saimaa Terminalsissa eli Stermissä Haminassa. Pitkänen on tehnyt operoinnin joustavuuden, kitkattomuuden ja asiakkaiden tyytyväisyyden kannalta keskeistä työtä jo usean vuoden ajan. Thorström valittiin pestiinsä keväällä, kun yhtiö haki toista tuotannonsuunnittelijaa.

Ennen Thorströmin tuloa työpariksi Pitkänen hoiti vaativaa suunnittelutyötä yksin viitisen vuotta. Stermin liiketoiminta lähti Pitkäsen aloitettua niin kovaan nousukiitoon, että vuorokauden tunnit eivät tahtoneet enää suunnittelijalla riittää. Päivätyötä tehnyttä Pitkästä työt seurasivat vapaa-ajallekin, kun hän oli valmiina vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin.

Ongelmaan löytyi helppo ratkaisu: Sterm perusti toisen tuotannonsuunnittelijan paikan. Nyt Pitkänen ja Thorström tekevät työtä kahdessa vuorossa arkisin, kun taas viikonloppuisin jommallakummalla on takapäivystäjänä. Sehän tarkoittaa myös sitä, että jompikumpi on aina vapaalla.

Kaksi erilaista polkua stevecolaiseksi

Kaksikosta Toni Thorström on pitkäaikaisempi stevecolainen. Hän on kulkenut tyypillisen polun eli ollut jo opiskeluaikana konsernissa kesätöissä, vakinaistettu opintojen jälkeen, eikä hyvän työnantajan leivistä ole tehnyt mieli lähteä sen koommin.

Thorström aloitti Stevecossa kesäpomona vuonna 2003. Parin vuoden kuluttua hänet vakinaistettiin työnjohtajaksi. Tytäryhtiö Stermin leipiin Thorström siirtyi 2010, kun yhtiö hoiti Mussalossa mittavan Nord Stream I:n laivaukset.

Kaasuputkiprojektin jälkeen Thorström siirtyi työnjohtajaksi Haminan satamaan, jossa Sterm oli aloittanut toimintansa muutama vuotta aikaisemmin. Työntekijöitä Stermin Haminan pisteessä oli tuolloin kymmenkunta ja Thorström ainoa työnjohtaja. Noihin aikoihin nähden paljon on muuttunut. Nyt henkilökuntaa on noin sata ja työnjohtajia viisi.

Lauri Pitkänen opiskeli logistiikkainsinööriksi Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa (nyk. Xamk) samaan aikaan kuin Toni Thorström, mutta hänen tiensä Steveco-konserniin eivät ollut yhtä suora. Hän työskenteli opintojen jälkeen monissa ahtausalan yrityksissä ja putkitehtaassakin ennen kuin aloitti suunnittelijana Stermissä

Varmaa on vain muutos

Toni Thorströmille tuotantosuunnittelijan paikan avautuminen oli mieluisaa. Parikymmentä vuotta ahtaajien työnjohtajana oli tarjonnut jo suurimmat haasteensa ja hän kaipasi uusia. Toisaalta työnjohtajan pitkästä kokemuksesta on ollut paljon hyötyä nykyisessä tehtävässä: hän tuntee operointiprosessin kaikki vaiheet.

- Työnjohtajakokemus antoi vahvan pohjan tuotannonsuunnitteluun. Tiedän, miten laivaukset tehdään, joten ihan helposti minua ei pysty huijaamaan, Thorström naurahtaa.

Ja haasteita suunnittelijoilla todellakin riittää.

- Varmaa tässä työssä on vain muutos, Pitkänen kiteyttää.

- On siedettävä epävarmuutta ja hyväksyttävä sekin, että päivän työ menee seuraavana aamuna hukkaan. Tuotannonsuunnittelijat ovat myös sanansaattajia asiakkaisiin nähden, joten moitteet tulevat myös meille.

Paksua nahkaa siis tarvitaan, mutta samaan hengenvetoon miehet vakuuttavat, että välit asiakkaisiin ovat erittäin hyvässä kunnossa. Eikä moitteen sijaa ole ilmapiirissä omankaan yhtiön sisällä: henki on hyvä ja työntekijät hyviä.

- Ei tätä veemäisessä porukassa viitsisi tehdä päivääkään, Pitkänen sanoo.

Yksi syy hyvään henkeen lienevät yhtiön toimintaa ohjaavat arvot: ennakkoluulottomuus, yhteistyö, yritteliäisyys, avoimuus ja innovatiivisuus.

- Kyllä ne kaikki meillä toteutuvat ja ovat itse kullakin takaraivossa ja motivaattorina.

”Sekatavarakauppa” ei helposti horju

Sterm hoitaa Haminassa hakurahtiliikennettä, mikä tarkoittaa, ettei laivojen tuloa satamaan voi ennakoida, eikä siihen voi vaikuttaa toisin luin linjaliikenteen satamanosissa, joihin laivat tulevat aikataulun mukaisesti ja myös lähtevät.

- On päiviä, ettei laivoja tule lainkaan, mutta toisena päivänä niitä voi vaikkapa neljä. Jos linjaliikenteen laivat kulkevat kuin junat, hakurahtiliikenteessä laivat ovat kuin takseja, joita ei itse ole tilannut, Pitkänen kuvailee.

Suunnittelijat jakavat resurssit – koneet ja henkilökunnan - oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan.

- Kesälomakausi ja korona ovat vetäneet resurssit joskus aika tiukalle, Thorström sanoo.

Pitkänen vertaa Stermin toimintaa sekatavarakauppaan. Tarjolla on koneita ja osaamista kaikenlaisien lastien käsittelemiseen kuten rullien, sellun, teräksen, sahatavaran ja erilaisten projektilastien. Palveluiden monipuolisuudesta on paljon etua kuten se, että jos yhden tavaratyypin liikenne hyytyy, toinen tulee tilalle.

Ukrainan törmäys on vaikuttanut myös Stermin toimintaan. Tavaravirta on kääntynyt Saimaalta merisatamiin, kun kanava on käytännössä kiinni.

Koripalloa, autoja ja mökkeilyä

Pitkästä ja Thorströmiä yhdistää moni asia kuten ikä ja koulutus. Myös lapset ovat saman ikäisiä, vuonna 2008 ja 2011 syntyneitä. Molemmat asuvat Kotkassa ja viettävät vapaa-aikaansa lasten kanssa touhuamalla ja mökkeilemällä.

Pitkänen toimii KTP:ssä koripalloilevien poikiensa joukkueissa apuvalmentajana ja joukkueenjohtajana. Hän pelasi itsekin aikanaan koripalloa.

- KoPossa, hän korostaa.

Thorströmin erityinen kiinnostus on vanhojen autojen rakentelussa ja autourheilutapahtumien järjestämisessä.

***

Kuvassa Toni Thorström (vasemmalla) ja Lauri Pitkänen

Teksti ja kuva: Eija Anttila

Tietoa kirjoittajasta

Eija Anttila

Eija Anttila on kotkalainen freelancetoimittaja