Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Iranin pakotteet ja öljytankkerien uudet murheet

Iran tuottaa ja vie öljyä. Eri arvioiden mukaan öljy kattaa noin 80% maan viennistä. Yhdysvallat ilmoitti toukokuussa 2018 vetäytyvänsä Iranin ja YK:n turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenmaiden kesken solmitusta ydinaseiden kieltosopimuksesta ja palauttavansa sopimusta edeltävät pakotteet Iranille mikäli parempaa sopimusta ei saada aikaan. Muut turvallisuusneuvoston jäsenet pitävät kiinni sovitusta, vain USA lähtee.

Yhdysvaltain hallinto on ilmoittanut sanktioivansa Iranilaiset satamaoperaattorit, laivayhtiöt, laivanrakentajat ja lähes kaiken merenkäyntiin ja öljyyn littyvän. Sanktiot astuvat voimaan marraskuun neljäntenä päivänä 2018, eli vielä on aikaa neuvotella. (Koko lausunto)

Mutta kuten kansainvälisessä kaupassa yleensä, jo pelkkä pakotteiden uhka saa yleensä aikaan paljon vahinkoa. Eurooppa on Yhdysvaltain läheinen liittolainen ja on joutunut ikävään välikäteen, tosin EU on tehnyt kantansa selväksi: EU on Iranin puolella ja haluaa jatkaa kuten ennenkin.

EU on kuitenkin itsessään iso markkina eikä niin riippuvainen kaupasta yhdysvaltoihin. Toisin on Japanissa ja Etelä-Koreassa. Molemmat Yhdysvaltain läheisiä liittolaisia ja suuri osan niiden viennistään suuntautuu nimenomaan Amerikkaan, ja toisaalta, käyvät kauppaa myös Iranin kanssa. Tuovat öljyä ja öljyjalosteita, vievät autoja, puolijohteita ja kulutustavaroita. Nyt kaksi hyvää asiakasta ovat lähestulkoon sodassa.

Raakaöljytankkereilla on ollut rankkaa jo jonkin aikaa. Indeksit ovat alhaalla ja ei ole mitä kuljettaa. Tässä vielä yksi murhe lisää. Kohta otetaan VLCC tankkerit kelluviksi varastoiksi. Jos niin saisi edes hieman tuloja? Tämä vähentäisi tarjontaa mikä voisi nostaa hintoja. Mene ja tiedä...

Hyundai Heavy Industries ja sen laivanrakennussiipi ovatkin joutuneet oikein myrskyn silmään. HHI ja Yhdysvaltain sanktioima Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) tekivät loppuvuodesta 2016 kaupat neljästä 14 500 TEU konttilaivasta ja kuudesta 49 000 dwt product tankkerista. Hintalappu oli $700 miljoonaa. Toimitukset piti aloittaa tämän vuoden toisella neljänneksellä. No, ei aloitettu. Yhdysvaltain sanktiot ja pakotteet laittavat sen omat liittolaiset puun ja kuoren väliin. Hyundain on nyt odotettava ja keksittävä jonkinlainen järjestely jolla toimitukset voidaan tehdä ilman, että pakotteita rikotaan.

Konttiliikenteessä CMA CGM on myös vetäytymässä yhteistyöstä IRISL :n kanssa. CMA CGM on tarjonnut iranilaisille konteille yhteyden Afrikkaan, Aasiaan ja Eurooppaan. Hapag-Lloyd on samoilla linjoilla ja aikoo rajoittaa toimintaansa Iranissa. MSC ja Maersk ovat jo vetäytyneet Iranista [1]. Näin laivayhtiöt välttävät ns. ”secondary sanctions” jotka kohdistettaisiin yhrityksille jotka operoivat Iranissa tai Iranin kanssa.

Ei kyllä käy tankkereiden omistajia kateeksi. Toivottavasti löytävät tien ulos tästä suosta ennen kuin on liian myöhäistä.

[1] Baker, James. 5.6.2018. More carriers move to avoid Iran sanctions. Lloyd’s List Maritime intelligence

More carriers move to avoid Iran sanctions [Viitattu 24.6.2018]

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.