Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Päiväretki Busaniin

Tänään on vuorossa kevyempää blogia. Kävimme muutaman päivän retkellä etelärannikolla Busanissa, joka on myös kaupunki, missä Korean suurin ja koko maailman kuudenneksi suurin satama sijaitsee. Ja olihan se iso. Omatoimiretkellä kun oltiin, ei ollut asiaa porttien sisäpuolelle, mutta ulkopuolelta katseltiin se mitä pystyttiin. Busaniin pääsee Seoulista mukavasti kolmessa tunnissa luotijunalla ja lähtöjä on useampi tunnissa joka päivä.






Busan oli otsikoissa lokakuussa kun venäläinen alus jota epäiltiin YK:n Pohjois-Korea-pakotteiden rikkomisesta, pidätettiin Busanissa. Alusta epäiltiin öljytuotteiden lastaamisesta PK:n omaan alukseen merellä. Alus on tiettävästi edelleen jumissa Busanissa, koska korealaiset yhtiöt eivät suostu myymään sille polttoainetta kotimatkaa varten. Jotain tilanteen vakavuudesta kertoo sekin, että Venäjä kutsui Etelä-Korean lähettilään puhutteluun Moskovassa ja vaati laivan välitöntä vapauttamista.

Satama itsessään on siis maailman kuudenneksi vilkkain satamakokonaisuus ja sen kautta kulkee noin 20 miljoonan TEUn verran liikennettä vuosittain ollen vain hieman vähemmän kuin viidenneksi vilkkain Hong Kongin satama, joka käsittelee noin 21 miljoonaa TEUta. Karkeasti jaettuna puolet Busanin kokonaisliikenteestä, eli 10 miljoonaa TEUta on transhipment-liikennettä ja toinen puoli on kotimaanlikennettä. Kotimaanliikenteestä edelleen puolet tuontia ja puolet vientiä. Busan hakee kasvua etenkin kauttakulkukonteista ja jopa miljoonan TEUn kasvu ensi vuonna on mahdollinen. Mahdollinen varsinkin siksi, että Busanista on paljon liikennettä ja hyvät yhteydet kehittyviin Aasian maihin kuten Vietnam, Indonesia ja Thaimaa. Kasvu näissä maissa heijastuisi myös Busanin konttimääriin ja toisi toivottua kasvua.

Kun Hanjin Shipping kaatui muutama vuosi sitten, seuraukset näkyivät heti Busanissa joka oli Hanjinin kotipaikka ja kotisatama. Mutta kuten merenkulkubisneksessä helposti käy, Hanjinin jättämä tyhjiö kyllä paikattiin melko nopeasti. Isot allianssit näkivät mahdollisuuden kaapata lisää markkinaosuutta ja uusia asiakkaita jotka vapautuivat markkinoille Hanjinin kaaduttua.

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.