Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Mikko-Pekka seilasi kipparina aikansa ja rantautui lopulta Hietaseen

- Eilen rekoista saapui aikaikkunassa tällainen osa ja tuon verran myöhästyi, selittää Mikko-Pekka Purho ja esittelee näytöltään erilaisia tilastopiirakoita.

Mikko-Pekka on ollut Stevecolla paria lyhyttä pätkää lukuun ottamatta kolme vuotta. Ensi vuoden toukokuuhun saakka hänen palkkansa menee kehityksen kustannuspaikan piikkiin ja TASS eli saapuvien alastulojen slotitusjärjestelmä, Truck Appointment System Steveco, on ollut ja on edelleenkin päällimmäisenä projektityölistalla, muiden tuotantoa tukevien tehtävien ohella. TASSia Mikko-Pekka pyörittää yhdessä Jukka Malmin kanssa.

TASS lähti liikkeelle Hietasesta ja sen jälkeen sitä on pitkin vuotta levitetty muihin yksiköihin askel kerrallaan. Viimeisimpänä TASS on otettu käyttöön Stermillä Haminassa, ja haastatteluhetkellä edessä olivat Mussalon kappaletavara-autot sekä Kouvolan terminaali.

Projektissa Mikko-Pekan hoidossa ovat mm. ohjeistukset, tilastoinnit, käyttäjäkoulutukset ja yhteydenpito kuljetusliikkeisiin. Jukan hommana on ollut asiakkaiden puhuminen TASSin käyttäjiksi. Tällä hetkellä järjestelmää hyödyntää kaikkiaan 230 eri kuljetusliikettä.

Tie vei kipparikoulun kautta merille

Koulutukseltaan Mikko-Pekka on merikapteeni.

- Olen harrastanut veneilyä pienestä pitäen ja ehkä toive nähdä maailmaa innosti hakeutumaan kipparikouluun.

- Aloitin Raumalla merikapteenilinjalla 2014 ja valmistuin 2019. Valmistuminen vähän venyi, kuin olin laivojen päällä melkein kaksi vuotta. Valmistumisen jälkeen olin vielä jonkun aikaa laivoilla, esimerkiksi Finnlinesillä, Borella, Meriauralla ja Arctialla.

- Meitä aloitti 24, kymmenkunta jätti opiskelut kesken, yhdeksän jäi laivoille ja loput ovat loput maissa. Yksi opiskelukavereista perusti soitinliikkeen.

Kolme vuotta sitten myös Mikko-Pekka jäi maihin ja päätyi Hietasen satamaan.

- On minulla vielä pätevyyskirjat voimassa ja välillä mietin, että jonkun keikan voisi vielä tehdä.

Pitkä ketju tuurauksia

- Tulin Hietaseen vuorotteluvapaan sijaiseksi linjanhoitoon. Sitä kesti elokuusta helmikuuhun ja sen jälkeen tein talvilomien tuurauksia. Välillä sopimus katkesi pariksi kuukaudeksi ja olin mm. Mussalon sataman portilla yhden kuukauden.

- Toukokuussa -20 palasin taas linjanhoitajan tuuraukseen ja sitä kesti syyskuun loppuun, kunnes tuli yt:t ja homma katkesi. Lähdin lomailemaan ja kun lomautukset peruttiin, palasin takaisin Stevecolle tuuraamaan linjanhoitoa, Kankaan Sannaa ja Vuorisen Kristaa. Jonka jälkeen alkoivat projekti tehtävät.

Projektin ohella Mikko-Pekka tuuraa hietaslaisia edelleenkin aina tarvittaessa. Lokakuussa ohjelmassa oli mm. claimien vastaanottamista, kameratallenteiden tutkimista ja tapahtumienselvittämistä yhdessä tuotannon kanssa.

- Se ei välttämättä ole aina leppoisaa työtä.

Mikko-Pekan työviikkoa ohjaa tavallaan tietyt rutiinit. Esimerkiksi maanantaina tehdään tilastoinnit. Silti jokainen työpäivä on erilainen ja työntäyteinen.

Valokuvaus oli aiemmin Mikko-Pekan iso harrastus.

- Se on jäänyt. Päivät menevät töissä ja iltaisin ja viikonloppuisin näen kavereita, joita onkin joka suunnassa. Siinä menee äkkiä monta viikonloppua, että on kaikkia tavannut.

***
Mikko-Pekan haastattelu on julkaisu Steveco-konsernin henkilöstölehdessä joulukuussa 2022

Tietoa kirjoittajasta

Elina Harjama

Elina Harjama on Steveco Oy:n tiedottaja.