Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Jarmo on ajanut nosturia Mumbain satamassa - simulaattorilla

Lappeenrannassa pitää majaa yritys nimeltä Mevea. Sen perusti joukko Lappeenrannan yliopiston opiskelijoita vuonna 2005. Tällä hetkellä firma myy ympäri maailman erityyppisiä simulaattoreita. Yksi heidän asiantuntijoistaan ja simulaattoreiden testaajista on Vuosaaressa nosturinkuljettajana sekä työsuojeluvaltuutettuna työskentelevä Jarmo Moilanen.

- Käyn Lappeenrannan yliopistolla olevassa testipaikassa ajelemassa nosturisimulaattoreita ja muitakin koneita. Minun roolini on antaa palautetta siitä, miten ne oikeasti toimivat.

Kevättalvella Jarmo oli Vuosaaren terminaalipäällikkö Jani Ylämäen kanssa Mevean järjestämässä myyntitilaisuudessa. Kyse oli nosturisimulaattorin myymisestä Intian Mumbain satamaan. Etäyhteyksin järjestetyssä tilaisuudessa oli kuulijoina monia satamia Intiassa omistava asiakas sekä joukko asiakkaan terminaalipäälliköitä.

- Jani esitteli heille Stevecoa, nosturikoulutusta sekä nosturityötä meillä ja minä ajoin simulaattoria, Jarmo kertoo.

- Simulaattorissa maisemakin on kuin olisin itsekin Mumbain satamassa liikkuvia pilviä myöten ja myös efektit ovat kuin oikeassa nosturissa. Simulaattori ei ole vielä valmis, koska koronan takia kaikkia komponentteja ei ole saatu. Siitä huolimatta terminaalipäälliköt ainakin olivat tyytyväisiä näkemäänsä.

Jarmo on tehnyt simulaattorikeikkoja Kotkassa Ekamilla ja sen kautta hänelle on poikinut, Simo Knutaksen suosittelemana, keikkoja Mevean lisäksi myös Konecranesille.

Ekamilla Jarmo on ollut kouluttamassa mm. UPM:lle mantsiskuskeja. UPM:llä haluttiin panostaa kuljettajien pätevyyteen, jotta tavaravahingot saataisiin nollatasolle

Torninosturikoulutuksesta kenttäkouluttajaksi

Jarmo on kohtuullisen tuore stevecolainen, työuraa on vasta reilut kolme vuotta. Menneisiin vuosiin on mahtunut nosturinkuljettajan pestejä sekä Helsingin kaupungilla että eri satamaoperaattoreilla, laihoja vuosia, jatkokuluttautumista ja toisten kouluttamista.

- Kun työt Finnstevellä Kotkassa loppuivat, lähdin Forssaan torninosturikoulutukseen. Se kesti viisi kuukautta ja jäin sen jälkeen Faktialle kenttäkouluttajaksi nosturikuskeille. Kun hallitus leikkasi koulutusmäärätahoja, oppilaat loppuivat ja niin loppuivat kouluttajiltakin työt. Ajelin jonkin aikaa torninosturia ja sen jälkeen menin MLT:lle Mussaloon nosturikuskiksi.

- Sitten seurasivat laihat vuodet ja lähdin taas ajamaan torninosturia. Minulla nosturin koppi on ollut korkeimmillaan noin 80 metrissä, kun Helsingin Kalasataman nostureissa se on noin sadassa metrissä. Torninosturissa ollaan koko työpäivä, joskus jopa 16 tuntia yhtä soittoa ja siksi koppi onkin varustettu kuin kämppä. Työ on todella hektistä.

Stevecolaisuutta nyt reilu kolme vuotta

- Yhden kauppakeskustyömaan jälkeen hain tilapäiseksi Stevecolle Vuosaareen ja pääsin ja jonkun ajan päästä kutsu kuului nosturikuskiksi. Olen ollut kolme vuotta vakituisena. Työsuojeluvaltuutetuksi päädyin, kun varsinaiseksi valittu vaihtoi firmaa ja nousin varapaikalta hänen tilalleen.

Keravalla asuva Jarmo on alun perin helsinkiläinen, mutta työuralle mahtuu myös 14 vuotta Kymenlaaksossa. Vapaa-ajan harrastuksista mieluisin on moottoripyöräily ja kun pyörä on talviteloilla, suksetkin käyvät menopeliksi. Lähinnä lumisina aikoina tietysti.

***
Simulaattorikuvat Jarmo Moilasen omasta arkistosta, kolmannen kuvan on ottanut Tuure Äikäs.

Jarmon haastattelu on julkaistu ensimmäisen kerran Stevecon henkilöstölehdessä syyskuussa 2021.

Tietoa kirjoittajasta

Elina Harjama

Elina Harjama on Steveco Oy:n tiedottaja.