Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Salakuljetus kautta aikojen

Yhtä kauan kuin on ollut tulleja tai maahantuontirajoituksia, yhtä kauan on ollut salakuljetusta. Satama on ulkomaanliikenteen portti, siis oivallinen ympäristö salakuljetukseen.

Salakuljetus on ollut viattomampaa ennen. Joskus siinä on ollut melkein järjen ääni, vaikkakaan ei raittiusväen mielestä. Kieltolain piti raitistaa kansa, ei raitistanut. Ainoa hyöty oli se, että valtio jäi ilman verotuloja ja sinänsä epäonnistunut valvonta maksoi rahaa ja miesten henkiä.

Salakuljetettu pirtu opetti suomalaiset ryyppäämään, toki niillä rahoilla sai rannikolle peltikattoja ja nopeita veneitä. Mittatappioina inhimillisiä murhenäytelmiä. Nekin on Junnun toimesta puhtaaksi pesty, vanha salakuljettaja Laitinen on miltei entinen sankari.

Viimein, 1932, Ukko Valtio ymmärsi, että viinaa on oltava myynnissä valtion piikkiin.

Kaikki kelpaa salakuljetettavaksi; kahvi, nailonsukat, farkut, purukumi, jazz-levyt. Sataman väki on ollut tilaisuudessa ostaa myös viinaa ja tupakkaa, jos on ollut tarve.

Merenkulku on täynnä salakuljetuskertomuksia. Vanhat skönärit kertovat uskomattomista piilopaikoista, joita laivoista ennen löytyi. Oikein kova smuglari vei pornolehtiä Tanskasta puritaanisiin maihin ja toi paluukuormassaan ihmeellisiä tavaroita, kilpikonnia ilmestyi satamakaupungeissa joka kortteliin. Papukaijoja karkaili puluja riiaamaan.

En ala arvailla, ottaako Alko vielä joskus huimetusaineet monopolimyyntiin. Kauppa ainakin käy. Käy niin, että poliisejakin löytyy huumekauppaepäiltyjen joukosta.

Tämän päivän salakuljetustavarat ovat huumeita ja nuuskaa. Idänmatkailussa myös bensiini, ja perinteiset tupakka ja viina.

Lähivuosikymmenten kansanperinteeseen kuului Leningradin tai ainakin Viipurin reissu, jossa myytiin hyvään hintaan länsitavaroita. Muutaman markan kellokynällä tai muulla härpäkkeellä maksoi samppanjapullon. Valkoisilla lenkkitossuilla kustansi hienon ravintolaillallisen. Jopa Anttilan muovikasseille oli ostajansa. Aikansa merkkilaukku!

Nyt, pakotteiden vuoksi, yksi salakuljetustavara on suomalainen juusto. Kuka keksii veistää kontinmittaisen juuston? Vai meneekö niitä jo? Tai mitä jos tekee juustosta koko laivan. Suuri onnettomuus Suomenlahdella; m/s Oltermanni kadonnut tutkasta!

***
Kuva, joka ei liity teksiin mitenkään, on otettu Kotkan Kantasataman Miljoonamöljässä helmikuussa 1961.

Tietoa kirjoittajasta

Jari Nenonen

Jari Nenonen on haminalainen kirjailija ja pakinoitsija. Nenosen Ahtaajan poika -pakinoita julkaistaan Stevecon blogissa kerran kuukaudessa, yleensä kuukauden viimeisellä viikolla