Synkät näkymät Q2
Nyt kun koronavirus on toden teolla rantautunut myös Eurooppaan ja laittaa mantereen taloudet polvilleen, ovat esimerkiksi matkailu ja lentoliikenne vaikeuksissa, mutta myös merenkulku ja satamat. Keskuspankit rauhoittelevat tilannetta helpottamalla lainojen saantia ja PK-yritysten tukalaa taloustilannetta. Tarve elvytykselle on ilmeinen.
Tanskalaisen SeaIntelligencen toimitusjohtaja Lars Jensenin LinkedInissä jakama näkemys tulevasta vuosineljänneksestä ja näkymistä konttivarustamoille on mielenkiintoista luettavaa. Heti aluksi Jensen huomauttaa, ettei tarkkaa dataa nykyhetkisestä tilanteesta ole saatavilla, sillä laivayhtiöt eivät jaa tarkkoja tietoja tilauskannastaan ulkopuolisille.
Koronaviruksen iskiessä Kiinaan seurasi laajat karanteenit ja teollisen tuotannon lähes täydellinen pysähtyminen. Tämä alkoi lähes välittömästi näkyä myös satamien läpi virtaavassa konttimäärässä. Monet laivat alkoivat myös välttää Kiinan satamiin menemistä. Jensen arvioi koronaviruksesta aihetuneen jopa 1 700 000 TEU:n vähennyksen rahtimäärissä. Tämä tulee näkymään synkkinä lukuina Q2-tulosraporteissa, kun niiden aika tulee. Tämä tulee varsinkin koskemaan varustamoja joiden rahtimäärät ovat vahvasti sidoksissa Kiinaan.
Jos koronavirusepidemia saadaan Euroopassa kuriin yhtä nopeasti kuin Aasiassa ja talouden käyrät piirtävät V:n muotoisen toipumisen, vielä on toivoa pelastaa laivayhtiöiden talous. Mikäli viruksen kanssa kamppailu Euroopassa ja Amerikassa venyy ja talouden käyrät muistuttavat enemmän L- kuin V-kirjainta, on laivayhtiöillä todella miettimistä mistä kaikelle konttikapasiteetille löytyy käyttöä.
Isot ja vakavaraiset varustamot tulevat selviämään koronaviruksen aiheuttamasta myrskystä, mutta taloudellisesti heikommat yhtiöt ovat todellisessa vaarassa jopa kaatua, mikäli rahtimäärät eivät palaudu normaalitasolle riittävän nopeasti.