Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Näkymät tulevalle vuodelle 2018

Taas on se aika vuodesta kun laaditaan suunnitelmia ja lupauksia tulevalle vuodelle. Varsinkin murroksessa olevassa meriliikenteessä pitäisi olla jotain konkreettista tietoa tulevaisuudesta mihin tulevan vuoden suunnitelmat voidaan perustaa. Näitä valitettavasti harvoin on kuitenkaan tarjolla. Arvailla kuitenkin voi aina:

Merenkulussa on tänä vuonna nähty jo hieman kasvua, mutta 2007 – 2008 kriisin vaikutukset tuntuvat edelleen. 2008 lopulla rahtien hinnat putosivat kerralla kalliolta ja viimeiset kymmenen vuotta alalla on odotettu ja toivottu (ja rukoiltu) normaalin syklisyyden palaamista. Merikuljetukset ovat aina eläneet sykleissä jossa hinnat seilaavat ylös ja alas sykleissä joita kaikki yrittivät ennustaa. Keskimääräinen kesto yhdelle syklille on ollut noin 7 vuotta. Osta laiva aallon pohjalla ja myy kun hinnat nousevat. Jos ennustat syklin oikein, myyntivoitto on hyvä. Todella hyvä.

Tästä syklisyydestä ei kuitenkaan ole ollut tietoakaan sitten vuoden 2008 romahduksen. Pessimistit jo sanovatkin tämän sykilsyyden olevan jo historiaa. Enää ei ole markkinaa keinottelijoille, jotka riskeeraavat kaiken oman ennustuksensa varaan. Hidas kasvu on uusi normi. Vai alkaako uusi sykli ensi vuonna?

Alkoi tai ei, merenkulku tulee kaikesta huolimatta olemaan globalisaation moottori jatkossakin. Painopiste tulee kuitenkin muuttumaan: intra-Aasia liikenne ottaa isompaa roolia vanhoilta Aasia-EU ja Trans-Pacific liikenteeltä. Kehittyvät markkinat jatkavat kasvuaan samalla kun EU ja USA ovat jo kehityksensä nähneet. Ei kukaan enää unelmoikaan 7 % kasvuvauhdista Saksassa. Suomessa hurrataan jos päästään plussalle.

Dynamar* :in mukaan yli puolet kaikesta konttiliikenteestä on jo Aasian liikenteessä (380 000 000 TEU*) ja suunta on vain ylöspäin kun kehittyvät markkinat saavat enemmän jalansijaa. Intia lienee kaikista isoin kysymysmerkki. Intia, Vietnam, Filippiinit, Thaimaa ja Indonesia kaikki kasvavat yli 5 % vuosivauhdilla.

Lähi-itä (39 000 000 TEU*) yrittää vakiinnuttaa asemansa Euroopan, Aasian ja itäisen Afrikan risteyksessä. Halpa öljy kuitenkin jarruttaa tätä kehitystä kun rahaa ei enää virtaa valtioiden kassaan kuten ennen. Saudi-Arabian kruunuperijä, prinssi Mohammad bin Salman on kuitenkin visionääri ja hänen Saudi 2030 vision on määrä nostaa Saudi-Arabia uudelle tasolle irti öljyriippuvuudesta uudeksi suunnannäyttäjäksi muille arabivaltiolle.

Latinalaisen Amerikan valtiot (34 000 000 TEU*) näyttävät positiivisia talouslukuja ja kasvua tulevalle vuodelle. Kasvu on kuitenkin todennäköisesti vain illuusiota, sillä muutama viime vuosi on ollut Latinalisessa Amerikassa hurjaa alamäkeä. Pieni nousu ei vielä korjaa usean vuoden alamäkeä.

Pohjois-Amerikka (59 000 000 TEU*) ja USA maailman johtavana teollisuusvaltiona myös aivan oma lukunsa. Nykyinen valtiojohto on arvaamaton eikä tunnu pitävän kiinni mistään sopimuksista. Pariisin ilmastosopimus löytyy jo roskakorista ja kaikki vapaakauppasopimukset neuvotellaan uudelleen tai nekin päätyvät samaan roskakoriin. Kukaan ei tiedä kestääkö Trumpin hallinto edes pystyssä kaikki eteen tulevat kriisit vai ajaudutaanko ennenaikaisiin vaaleihin jo ensi vuonna.

Euroopan (66 000 000 TEU*) liikenteessä ei ole paljoa kasvunvaraa. Kasvu on jo tällä mantereella nähty eikä kukaan realisti ennusta kuin korkeintaan muutaman prosentin kasvua. Euroopalla tulee kuitenkin aina olemaan oma roolinsa globaalissa kaupankäynnissä, joten tuskin liikennemäärät paljoa laskevatkaan.

Todennäköinen teema tulevalle vuodelle on, että Kiina ja kehittyvät Aasian maat vievät ja muut yrittävät erilaisilla tempuilla pitää laivayhtiöt kiinnostuneina myös omista satamistaan ja näin välttää uudet reittivähennykset. Näistä lähtökohdista vuoteen 2018. Hyvää uutta vuotta!

Tietoa kirjoittajasta

Tuomo Keltto

Tuomo Keltto on logistiikkainsinööri, joka jatkoi opiskelujaan Seoulissa Etelä-Koreassa. Hän opiskeli Korean hallituksen stipendillä kansainvälisen kaupan ja logistiikan maisteritason tutkintoa. Hän valmistui keväällä 2019 ja on nyt palannut Suomeen. Hän työskentelee Nesteellä Porvoossa ja hallinnoi materiaalivirtoja jalostamoalueelle. - Keltto on ollut aiemmin Stevecolla Hietasessa kolme kesää tilapäisahtaajana ja yhden kesän työnjohtajana.