Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Autosta varaston kautta junaan

Stevecon maaterminaalissa on varauduttu siihen, että rautatiekuljetukset keskittyvät yhä vahvemmin Kouvolaan.

Kouvolassa on lastattu paperia Pietarin-juniin vuodesta 1875 alkaen. Sitä siellä tehdään edelleen ja aiotaan tehdä tulevaisuudessakin.

”Meille tulee Kouvolaan rahtia koko Suomesta ja jonkin verran myös ruotsalaisilta tehtailta ja muualtakin Euroopasta. Puramme kuormat autoista ja junanvaunuista varastoihin, hoidamme huolinnan ja kuormaamme tavarat vaunuihin, joissa ne jatkavat Venäjälle ja muihin IVY-maihin”, kertoo Stevecon maaterminaalin operatiivinen päällikkö Pauliina Lindholm.

Maaterminaalissa on kaksi varastohallia, ja molempien lastauslaitureille johtaa raiteet.

”Voimme lastata vaunut suoraan varastosta, ja ulkoalueella myös konttien nosto onnistuu.”

Lindholmin mukaan merkittävä osa rahdista jatkaa matkaa junan sijaan kuorma-autossa, mutta terminaalia tarvitaan silloinkin.

”Esimerkiksi venäläiselle asiakkaalle voi olla helpompaa hakea kuorma läheltä rajaa eikä tehtaalta. On myös tavallista, että vastaanottajat hakevat varastosta tavaraa, joka tulee eri lähettäjiltä.”

Lindholm arvioi, että varastolta lähtee itärajaa kohti noin sata rekkakuormaa ja vajaat kymmenen junanvaunua viikossa.

Varaston kautta teille ja raiteille

Maaterminaalin varastoissa pistäytyvät pääasiassa paperirullat ja -palletit.

”Voimme toki käsitellä myös muuta kappaletavaraa, kuten suursäkkejä tai vaarattomia aineita sisältäviä IBC-kontteja”, Lindholm sanoo. Hänen mukaansa asiakkaille on tärkeää ja itsestään selvää, että varastoissa on huolehdittu siisteydestä. Paperin vihollisia ovat niin hajut kuin pikkukivetkin.

”Meillä on selvää, että sisätiloissa käytettävät trukit eivät aja ulkona.”

Lindholm kertoo, että asiakkaat eivät käytä varastoa juurikaan pitkäaikaiseen varastointiin, mutta aina silloin tällöin tavaraa kertyy, kun odotetaan ohjeita vastaanottajilta.

”Yleensä 12 500 neliötä riittää hyvin, mutta tarpeen mukaan olemme pystyneet vuokraamaan lisää tilaa.”

Tavarat kulkevat, kun tieto kulkee

Tilan ohella varastoa voi haastaa se, että rahdin lähtöpäivät osuvat joskus yhteen sumaan.

”Siinä auttaa huippuunsa viritetty toimintamalli, johon olemme panostaneet erityisesti viime vuoden aikana”, Lindholm toteaa. Hän pitää toimintamallin ytimenä sujuvaa tiedonkulkua. Varastossa tiedetään, mitä huolinnassa tapahtuu, ja päinvastoin.

”Kun auto tulee, kaikki tietävät, mitä tehdä. Pyrimme myös ennakoimaan seuraavan päivän tapahtumia jo edellisenä iltana.”

Kouvolan maaterminaalissa työskentelee neljä huolitsijaa, joille kuljettaja ilmoittautuu niin saapuessaan kuin lähtiessäänkin. Varastolla työt tehdään kymmenen hengen voimin aamu- ja iltavuoroissa.

”Töitä sujuvoittaa sekin, että töissä on aina samat henkilöt ja viime vuoden alusta otettiin käyttöön varastotyönsuunnitteluohjelma. Sen kartalta näkee suoraan lastin sijainnin.” Lindholm pitää merkittävänä etuna, että varasto pääsee hyödyntämään varastonhallintajärjestelmää, joka on käytössä myös Stevecon satamissa.

”Voimme hyödyntää muun muassa sanomayhteyksiä asiakkaiden kanssa samalla tavoin kuin satamat.”

Konttiliikenne Kiinaan tuo kasvua

Stevecon maaterminaali sijaitsee Teholan teollisuusalueella Pietarin-radan pohjoispuolella, viitisen kilometriä Kouvolan asemasta itään. Vieressä, Kullasvaarassa, Kouvolan kaupunki ja valtio rakennuttavat jättikokoista rautatie- ja maantieterminaalia, jonka olisi tarkoitus valmistua vuoden 2022 loppuun mennessä ja palvella erityisesti Aasian ja Pohjois-Euroopan välistä konttiliikennettä.

”Seudulla odotetaan, että uusi terminaali poikisi koko alueen yrityksille lisää työtä ja uudenlaisia mahdollisuuksia. Myös me näemme kehityksen myönteisenä”, Lindholm toteaa. Konttiliikenne Kiinaan alkoi jo toissa vuonna.

”Esimerkiksi viime talvena hoidimme eräälle asiakkaalle koko junan kontituksen eli lastasimme siis kaikki tavarat kontteihin”, Lindholm kertoo.

Stevecon myyntipäällikkö Marko Tuokko uskoo, että konttiliikenteen kasvu tuo Stevecolle kontitusten ohella Kiinasta tulevien konttien purkua.

”Hoidamme tuontitullauksen, puramme tavarat varastoon ja hoidamme kotimaan jakelun varastolta vastaanottajille. On tärkeää, että meillä on myös tähän joustava ja toimiva konsepti”, Tuokko sanoo.

***

Kouvolan maaterminaali

  • aloitti konttien käsittelyn vuonna 2001
  • varasto avattiin vuonna 2003
  • kaksi varastoa yhteensä 12 500 m2
  • ulkoalueita saatavilla joustavasti
  • käsittelee noin 10 000 tonnia tavaraa kuukaudessa

Palvelut

  • huolinta
  • varastointi
  • tavaran käsittely
  • rautatie- ja maantiekuljetukset

***

Kuinka Kouvolasta tuli vilkas risteysasema

Rata Riihimäeltä Pietariin valmistui vuonna 1870. Pari vuotta myöhemmin radan tuntumassa Kymenlaaksossa käynnistyivät puuhiomot ja paperikoneet. Puuhioke oli syrjäyttämässä paperin perinteisen raaka-aineen, puuvillalumpun, ja idässä odottivat houkuttelevat markkinat.

Paperit ja pahvit kuljetettiin aluksi hevospelillä asemille ja lastattiin juniin. Seudun ensimmäinen rautatieasema Koria, silloiselta nimeltään Kymi, sijaitsi kuitenkin väärällä puolella jokea, tuumasi paperitehtailija Axel Wilhelm Wahren. Hän anoi rautatiehallinnolta uutta asemaa joen itäpuolelle, ja Kouvolan asema valmistui vuonna 1875. Pian Kouvolasta lähtivät radat myös pohjoiseen Savoa kohti sekä etelään Kotkaa kohti. Kouvolasta tuli yksi Suomen vilkkaimmista risteysasemista ja Suomen 11. suurin kaupunki.

Teksti Marianna Salin, kuvat Johannes Wiehn

Juttu on julkaistu Satama 1/2019 -lehdessä

Printtilehden tilaus

Tietoa kirjoittajasta

Mia Brunila

Mia Brunila on Stevecon myyntijohtaja