Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Asiaa, viihdettä ja yllätyksiä - Somettaja tukee yrityksen toimintoja

Sisällöntuottajan työni Stevecolla oli raamitettu projektiksi, joka kattoi kesäiset kolme kuukautta. Työni lähtökohtiin kuului katsella asioita tuorein silmin ja tutustua satamien toimintoihin niin sanotusti out of the box, kuten myynnin ja markkinoinnin johtaja Tapio Mattila ja tiedottaja Elina Harjama asian ilmaisivat. Näillä eväillä oli hienoa päästä tekemään luovaa työtä yhtenä stevecolaisena.

Luovasta otteestani ja vapaudesta huolimatta tein alussa taustatyötä, jotta ymmärrän paremmin satama-alaa ja toimintoja, joihin useat postaukseni liittyivät. Perehdyin Stevecon historiaan, arvoihin ja visioihin, sekä asiakkaisiin. Tämä oli tärkeää, jotta sain luotua itselleni joustavan suunnitelman: mitä, miksi, millä kanavilla sekä millaisille kohderyhmille eri somekanavilla teen julkaisuja.

Tärkeässä roolissa olivat myös juttu- ja kuvausvinkit, joita sain muilta stevecolaisilta. Jätin luovasti tilaa ajankohtaisille asioille, sattumille ja saman päivän aikana vastaan tuleville aiheille.

Suunnittelin ja toteutin sisältöjä eri somekanaville, kuvasin ja tein videoita. Kiersin toimipisteissä, sekä kävin kuvaamassa Stevecon sponsoroimien joukkueiden pelejä ja otteluita. Työni oli monipuolista, ja jokainen työpäiväni oli erilainen.

Sisällöntuotanto on mielestäni myös asiakaspalvelua, ja tietysti osa myyntiä ja markkinointia, sekä vaikuttamista.

Kun somessa on kiinnostava päivitys, sen näkeminen saattaa houkutella tutustumaan myös yrityksen kotisivuihin, joilta löytyy tiedot palveluista ja hinnastosta. Esimerkkinä postaus, jossa oli yhdistettynä Stevecon asiantuntemus ja apu kulkuneuvojen kuljettamisessa ulkomailta Suomeen sekä asiakkaan hyvä kokemus palvelusta.

Asiaa ja viihdettä sisältävät somekanavat vahvistavat nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden mielikuvaa ajassa kiinni olevasta yrityksestä, ja somessa voi kertoa paljon muutakin, kuin vain entuudestaan tuttuja asioita. Postaukset esimerkiksi Eino Leinon, Suomen taiteen ja Suomen Luonnon päivinä sekä jalkapallon EM-kisoihin liittyvät julkaisut olivat tätä parhaimmillaan.

Sama koskee yrityksen kiinnostavuutta työnantajana. Kun yritys julkaisee rekryilmoituksia, ne julkaistaan myös somekanavilla, jolloin työnhakijat samalla näkevät, mitä muuta yrityksen somessa julkaistaan.

Työntekijähaastattelut kertovat työnhakijalle paljon yrityksen kulttuurista, ja miten ihmiset viihtyvät töissä. Haastatteluissa stevecolaiset kertoivat pitkistä työuristaan ja tuoreet henkilöt kertoivat hakeutuneensa töihin Stevecon hyvän maineen takia. Kaikki nämä vahvistavat myönteistä työnantajakuvaa.

Yrityksen somekanaville sisältöä tekevällä vastuu ja vapaus kulkevat mielestäni käsi kädessä, Yrityksellä on arvonsa, visionsa ja viestintäkulttuurinsa, joita somella tuetaan.

Tuloksena someprojektista oli analytiikan mukaan somekanavilla lisääntyneet vierailut ja katselukerrat, joista perinteisesti vain pieni osa näkyy tykkäyksenä. Julkaisut tavoittivat ihmisiä ympäri maailmaa, ja myös heitä, joille satama- ja merenkulkualat ovat vieraita. Tämä tuli esille kommenteissa, joihin reagoiminen ja vastaaminen on osa somettajan työtä.

Työtäni ja samalla kuviani raamittivat myös upeat kesäpäivät. Satamat kylpivät kesäisessä valossa ja työntekijöillä oli lomat mielessä ja kesätyöntekijöillä hyvä tekemisen fiilis. Jos työni olisi sijoittunut talvikuukausiin, jolloin lukit vaikeroivat lumessa, viima pyyhkii satamien yli ja tuuli ujeltaa taukotilojen nurkissa, niin realismi olisi näyttäytynyt toisenlaisena. Joku toivottikin minut tervetulleeksi takaisin, kun lumi on satanut maahan.

Kuvat: Tuure Äikäs

Tietoa kirjoittajasta

Tuure Äikäs

Tuure Äikäs oli kesällä 2021 Stevecolla kesätöissä. Hänen tehtävänsä oli mm. tuottaa sisältöä firman sisäisille ja ulkoisille somekanaville.