Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Jo ensimmäiset kuukaudet ovat avanneet silmiä

Miksi lähdit mukaan ja miten varatyösuojeluvaltuutetun ensimmäiset kolme kuukautta ovat menneet?

Lähdin mukaan, koska tunnen paloa kaikkea uutta kohtaan. Erilaiset osa-alueet työssäni tukevat jaksamista. Ylemmät toimihenkilöt tulivat nyt mukaan työsuojelutyöhön ensimmäistä kertaa. Olemme sopineet Pron ja AKT:n kanssa vuorottelumallista, jossa 2. työsuojeluvaltuutettu on joka toinen kerta toimihenkilö ja joka toinen kerta ylempi toimihenkilö.

Mielenkiintoista ja silmiä avaava on ollut. Kolme vuotta olen kalenteroinut johtajiston turvallisuuskierroksia ja ensi töikseni maaliskuussa päädyin semmoiselle Hietasen satamaan. Olenkin joskus miettinyt mitä asioita siellä käsitellään. Nyt oltiin huolestuttavien asioiden äärellä, kun katsoimme videokuvaa kahdesta vakavasta työkonetapaturmasta Vuosaaressa ja Hietasessa. Teimme tutustumiskäynnin laiturissa olevaan rahtilaivaan, vastaavanlaiseen, jossa Hietasen vaaratilanne sattui ja kävelimme läpi laivan kannet ja rampin. Laiturilla puhuttiin kovasta lumitalvesta, josta muistona olivat edelleen huiman korkeat lumikasat, jotka haastoivat liikennettä satamassa. Lumen sulettua hiekoitushiekka alkaisi pöllyämään.

Olen useamman vuoden tallentanut Umbrellaan työtunteja ja tapaturmataajuuksia kuukausi- ja vuositasolla sen enempää lukuja ajattelematta ja nyt todellakin konkretisoitui mistä tapahtumista käppyrät piirtyvät taulukoihin. Perehdyin aiheeseen lukemalla Stevecon Työsuojelun toimintaohjelman sekä Satamaoperointialan työsuojeluoppaan.

Kuulin, että pääsit työsuojelun peruskurssille?

Kyllä, Steveco kouluttaa kaikki työsuojeluvaltuutetut ja -asiamiehet. Maaliskuussa alkoi Työturvallisuuskeskuksen järjestämä viiden päivän Satamaoperointialan työsuojelun peruskurssi. Meiltä konsernista lähti 12 kurssitettavaa, kaiken kaikkiaan osallistujia on 26. Olen kurssin toinen nainen ja AINOA tietokonetta päätyönään käyttävä. Kouluttaja kertoi kurssien täyttyvän sitä mukaa kun niitä on tarjolla, ihmiset tuntuvat tulevan mielellään livekoulutuksiin Teamsissä kuulokkeet korvilla istumisen sijaan.

Ensimmäisenä päivänä esittelykierroksen ja omassa pöytäseurueessa käydyn keskustelun jälkeen fläppitaululle kirjattiin ajatuksia ja toivomuksia tulevasta kurssista. Toivottiin perustietoja ja taitoja, ymmärrystä työsuojeluvaltuutetun oikeuksista ja velvollisuusista. Todettiin ykskantaan, että työturvallisuus satamassa kuuluu kaikille. Toivomuslistalla oli nostoapuvälineiden ja erikoisnostojen läpikäynti ja siitä olikin tulossa puhumaan meidän oma Stermin Arto Sinikannas. Puheissa oli myös yhteistoimintamalli eri satamaoperaattoreiden kesken.

Kyllähän kalvosulkeiset olivat tiukkaa tekstiä ja rankkaa faktaa. Onneksi kouluttaja osasi tauottaa luennot, ja välillä pääsi syömään hyvin. Meille iskostettiin heti ajatus, että kaikki tapaturmat voitaisiin estää ja kiire, joka on usein tapaturmissa läsnä, on luotu tunnetila. Pahin kompastuskivi on olettamus tai vaikkapa liika luottamus henkilösuojaimiin. Mistä huolimattomuus puolestaan johtuu? Toisaalta ihmisen omat valinnat ja toiminta vaikuttavat työtekoon, työkaverilla on vaikutusta asiaan ja jokainen kokee vaaranpaikan omalla tavalla.

Mitä ajatuksia käsitteet työsuojelu ja työturvallisuus on tämän mennessä herännyt?

Minun perehtyneisyyteni työturvallisuudesta otti aimo harppauksen eteenpäin jo kolmen kurssipäivän perusteella, ja samalla tuntemus yleisesti ahtausalasta, ahtausalan TES:stä, työkoneista ja erikoisnostoista. Ihan uusi maailma tietokoneen käyttäjälle. Onhan se päivän selvää, että työkuormitustekijät ovat eri luokkaa konttoriympäristössä ja satamassa tehtävässä työssä. Mutta työsuojelun tarkoitus on parantaa työympäristöä riippumatta siitä missä työtä tehdään ja ennalta ehkäistä tapaturmia, ammattitauteja ja henkistä kuormittumista. Jos työyhteisössä on vallalla avoimuuden kulttuuri, se rohkaisee työtekijöitä puhumaan asioista ja tuomaan esille eri näkökulmia.

Turvallisuuskulttuuri kertoo yrityksen arvoista ja asenteista toteuttaa turvallisuusasioita ja se vaihtelee suuresti eri maissa. Onko uskominen siihen, että Intiassa viranomaisille ilmoitetaan vasta kun työtapaturmat ovat vaatineet viisi kuolonuhria? Toisaalta tarina kertoo, että salaatinlehteen liukastuneen työpaikkalounastajan tapaturmaa tutkimaan lennätettiin delegaatio maapallon toiselta puolelta, jotta vältyttäisiin oikeushaasteelta. Nolla tapaturmaa on hyvä pohja turvallisuuskulttuurille. Satamaoperaattorit ry:ltä luennoimassa ollut Markku Hakala totesi, että kaikki lait ja asetukset ovat verellä kirjoitettuja.

Muuta positiivista kurssilla oli se, että oman konsernin nimet saivat kasvot ja pääsi samalla verkostoitumaan muun muassa HaminaKotka sataman työntekijöiden kanssa. Yhteiskyytiä järkkäillessä päädyin ihan summanmutikassa Hietasen työsuojeluasiamiesten Jukka Lanun ja Seppo Malmin kanssa samaan kyytiin. Matkalla kävi ilmi, että ”Sepe” on ollut nosturikuskina isäni firmassa ja molemmat miehet ovat koiraihmisiä. Heti oli päivän selvää, että hyvässä seurassa ollaan.

Haastattelijana, haastateltavana ja valokuvaajana Katja Hitchman

Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Steveco-lehdessä toukokuussa 2022

Tietoa kirjoittajasta

Katja Hitchman

Katja Hitchman työsketelee assistenttina Stevecon hallinnon tukipalveluissa.