Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

Mussalon D-osa on investointi tulevaisuuteen

HaminaKotkan sataman D-osan tältä erää viimeinen laituriurakka on saatu päätökseen. Vuonna 2017 aloitetun mittavan hankkeen aikana on toteutettu muun muassa uusi satama-allas, aallonmurtaja, neljä laituripaikkaa, tausta-alueen varastorakennusten alue ja lisäraiteita. Projektin viimeinen puuttuva palanen, 330 metriä pitkä eteläpään laituriosa, valmistui lokakuun lopussa.

Ennen vuotta 2017 harkittiin alueen laajentamista konttiterminaalin kenttätarpeisiin, mutta suunnitelmat muuttuivat ja alueesta kehittyi Itämeren suurin selluterminaali. Viime vuonna Steveco rakensi alueelle uuden terminaalihallin, joka on kooltaan 24 000 neliömetriä ja sijaitsee vuonna 2019 valmistuneen selluterminaalin vieressä. Nyt valmistuneen D-osan laajennusosan myötä Mussalosta on kasvanut valtakunnallisesti merkittävä metsäteollisuuden tuotteiden keskus.

“Alue on suunniteltu monimuotoiseen käyttöön. Tällä hetkellä alue toimii Stevecon selluterminaalina, mutta tulevaisuutta ajatellen aluetta voidaan muuttaa käytön ja tarpeen mukaan. Hanke on ollut nimenomaan panostus tulevaisuuden toimintoihin”, kertoo Mussalon D-osan HaminaKotkan sataman hankkeen projektijohtaja Jari Kontunen.

Kontunen hyppäsi projektiin mukaan heti sen käynnistyttyä vuonna 2017. “Projektissa on ollut monta vaihetta. Myös haasteita mahtuu mukaan, kun asioita on toteutettu meritäyttönä ja vesirakentaminen on ollut riippuvainen eri vuodenaikojen olosuhteista.”

Massiiviset maasiirrot

Hanke kattoi kokonaisuudessaan noin 50 hehtaarin alueen, joten käsittelyssä olleet massamäärät olivat suuria: Hankkeen aikana maa- ja kiviainesta siirrettiin ja käsiteltiin peräti 1,6 miljoonaa kuutiota. Mussalon länsiosa sijaitsee olosuhteiden puolesta haasteellisessa paikassa, joten suurin osa veden alla louhitusta kiviaineksesta, yhteensä n. 280 000 kuutiota, hyödynnettiin massiivisen 620 metriä pitkän aallonmurtajan rakentamiseen. Lisäksi satama-altaan ruoppausmassoilla on täytetty myös Mussalon Palaslahden teollisuusalueen täyttöaluetta.

“Haasteellisin aika alueen rakennusvaiheessa olikin juuri aallonmurtaja. Talvella ruoppaustoimintaa ei voi luonnollisesti tehdä, vaan kaikki työvaiheet vesirakentamisessa on tehtävä maaliskuun ja joulukuun välisenä aikana”, muistelee Kontunen. “Vaikka paikka on olosuhteiden osalta suuri haaste, niin aika lailla vuoden 2017 havainnekuvan mukaiselta alue nyt näyttää.”

100 miljoonan euron investointi tulevaisuuteen

Vaikka rakennustyöt olivat hektistä aikaa, on satama-alueen sisällä ja läheisellä teollisuusalueella voitu operoida koko projektin ajan. “Yhtään onnettomuutta ei sattunut projektin aikana Stevecon satamatoimintojen kanssa, vaikka meno oli välillä kovaa. Yhteistyö Stevecon kanssa on ollut hyvää, jaoimme tietoa tekemisistä säännöllisesti”, kiittelee Kontunen.

Projektin rakennushankkeet ja kalustoinvestoinnit ovat suuruudeltaan merkittävä investointikokonaisuus. HaminaKotka Satama Oy, Kotkan kaupunki, Kymen Vesi, Kymenlaakson Sähkö Oy ja Steveco sekä muutamat muut tahot ovat investoineet alueelle yhteensä lähes 100 miljoonaa euroa. Mussalon D-osan vesi- ja laiturirakentamista sekä tausta-alueen ratayhteyksiä ja meluvallia on yhteisrahoitettu osin EU-rahoituksella: Verkkojen Eurooppa -tukivälineen osuus rahoituksesta on em. osin reilut 10 miljoonaa euroa.

Mussalon D-osa

  • Alue yhteensä noin 50 ha, josta satama-allas, laiturit ja aallonmurtaja yht. n. 20 ha
  • Rakennusaika 2017 - 2023
  • Satama-altaan syvyys 17,5 m, Mussalon tuloväylä on 15,3 m syvä
  • Laitureita yhteensä 700 m
  • Junavaunujen tulo-, purku- ja lastausraiteita 2,5 km
  • Varastorakennuksia nyt 44 000 m2, kokonaiskapasiteetti mahdollisuus n. 70 000 m2
  • Uudet rautatie- ja ajoneuvoliikenteen yhteydet
  • LNG-tankkaus suoraan säiliöautosta laivaan (laiturien ATEX-alueet)
  • Makeanvedenpisteitä laitureilla 100 metrin välein
  • Johtoreittivaraukset tulevaisuuden maasähkölle

Teksti: Helka Herlevi, kuva: HaminaKotka Satama Oy

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.