Ajankohtaista

Lue uutiset ja blogiartikkelit

 

HVO-diesel pudottaa työkoneiden päästöt minimiin

Steveco on saanut hyviä kokemuksia yli vuoden kestäneestä HVO-dieselin kokeilusta. Noin 90 %:n päästövähennykset ovat merkittävä syy harkita koko konekannan siirtämistä HVO-dieselin käyttöön.

HVO-diesel on vetykäsiteltyä kasviöljyä (“hydrotreated vegetable oil"). Käytännössä sitä valmistetaan kasviöljyjen lisäksi jätteistä, jäteöljyistä ja -rasvoista vetykäsittelemällä raaka-aineet korkeassa lämpötilassa. HVO on koostumukseltaan eri polttoaine kuin toinen markkinoilla oleva, biodieseliksi kutsuttu FAME.

HVO:n kemiallinen koostumus, käytettävyys, kylmänkestävyys ja palavuus ovat täysin samat kuin perinteisellä fossiilisesti tuotetulla dieselillä. Siinä on kuitenkin yksi merkittävä ero: Valitsemalla HVO-dieselin perinteisen dieselin sijaan yritys voi pienentää koneiden käytöstä syntyviä päästöjä noin 90 %.

HVO laadullisesti yhtä hyvää kuin fossiilinen diesel

Huomattavia päästövähennyksiä tavoittelee myös Steveco, joka on testannut HVO:ta valituissa työkoneissaan nyt reilun vuoden ajan.

“Aluksi HVO:ta testattiin Hietasessa, mutta viime kevään aikana laajensimme pilottia Kotkan Mussaloon. Kokeilu leikkaa läpi koko konekantamme – tällä hetkellä HVO on käytössä noin 20 eri työkoneessa”, kertoo kehitysjohtaja Heikki Jääskeläinen Stevecolta.

Hänen mukaansa käyttöominaisuuksissa ei ole huomattu mitään eroa fossiiliseen dieseliin.

“Olemme olleet tästä positiivisesti yllättyneitä. Kulutuslukemat ovat täysin samat eikä mitään tehohävikkiä ole ilmennyt. Polttoaineesta syntyvät päästöt ovat kuitenkin 90 % pienemmät”, Jääskeläinen sanoo tyytyväisenä.

HVO-diesel koko konekantaan?

Työkoneet polttoaineineen muodostavat noin 70 % Stevecon C02-päästöistä. Yrityksessä harkitaan nyt vakavasti koko lähes 300 koneen kannan siirtämistä uusiutuvan dieselin käyttöön.

“Työkoneiden osuus hiilijalanjäljestämme on erittäin merkittävä. Polttoaineen vaihtamisella saavutettava päästövähenemä on niin merkittävä, että siihen tulisi tähdätä”, Jääskeläinen pohtii.

Ympäristöystävällinen HVO-diesel on fossiilista dieseliä kalliimpaa. Jääskeläinen mainitsee, että korkea hinta onkin HVO:n ainoa varjopuoli.

“Toisaalta katsomme, että Suomen suurimpana satamaoperaattorina meillä on tärkeä rooli viedä tältäkin osin toimialaamme eteenpäin”, hän sanoo.

Toimitusketjussa jokaisella toimijalla ja heidän valinnoillaan on merkitystä.

“Ketjussa kaikki hyötyvät valinnoistamme – päästöjen vähentäminen pienentää myös asiakkaidemme päästöjä. Esimerkillämme haluamme kannustaa koko ketjua päästöjen vähentämiseen.”

Koneiden pitkä elinkaari osa kestävää kehitystä

Päästövähennyksiä haetaan usein uudistamalla ja sähköistämällä laitekantaa, vaikka uusien koneiden valmistaminen aiheuttaa yhtä lailla huomattavaa ympäristökuormaa.

Jääskeläinen muistuttaa, että satamien työkoneet ovat lähtökohtaisesti pitkäikäisiä – olemassa olevan konekannan elinkaaren pidentäminen onkin ympäristöteko ja yksi kestävän kehityksen pilareista.

“Useimmilla työkoneillamme on vielä ainakin 10 vuotta aktiivista käyttöaikaa. Uusiutuvan dieselin käyttö on erittäin hyvä keino pienentää päästöjä ilman että nykyiseen konekantaan tarvitsee tehdä muutoksia saavuttaaksemme päästövähennyksiä”, hän huomauttaa.

Jos kaikki koneet siirretään uusiutuvan dieselin käyttäjiksi, Stevecon suurimmaksi päästölähteeksi muodostuu sen jälkeen scope 3:n piiriin kuuluvat kuljetuspalvelut. Niiden osuus Stevecon kokonaispäästöistä on tällä hetkellä noin 25 %.

“Vaikka kaikki kuljetuspalveluista syntyvät päästöt eivät ole omissa käsissämme, teemme kunnianhimoisesti töitä sen eteen, että omat päästömme saadaan minimiin.”

”Vastuullisuus on meidän tapamme ajatella ja toimia. Tällä tiellä jatkamme,” Jääskeläinen summaa.

Teksti: Annukka Ollitervo

Kuva: Topi Kiri

Juttu on julkaistu aiemmin joulukuussa ilmestyneessä SATAMA-asiakaslehdessämme

H‍aluatko Satama-lehden printtiversion yritysosoitteeseesi ? Voit tilata sen tästä

Tietoa kirjoittajasta

Satama

Satama on Stevecon asiakaslehti, joka ilmestyy suomenkielisenä kaksi kertaa vuodessa.